از سورتمه سواری تا خوردن پوست خام نهنگ: کریسمس در گوشه و کنار جهان

اتریشی‌ها در کنار بابانوئل، یک شخصیت ترسناک هم به نام «کرامپوس» دارند که کارش پیدا کردن بچه‌های بد است

مردم دنیا روز ۲۵ دسامبر را به‌عنوان روز میلاد مسیح به رسمیت می‌شناسند - Bloombergopinion Twitter

حدود ۱۶۰ کشور در جهان کریسمس را جشن می‌گیرند. کریسمس یکی از بزرگ‌ترین آیین‌های جهانی‌ست که به دلیل تنوع جغرافیایی، آداب‌ورسوم مختلفی را در خود جای‌ داده است. در این گزارش می‌خواهیم رسوم کریسمس را در کشورهای مختلف دنیا بشناسیم.

اتریش و ترساندن بچه‌ها

اتریشی‌ها در کنار بابانوئل، یک شخصیت ترسناک هم به نام «کرامپوس» دارند که کارش پیدا کردن بچه‌های بد است. ولی درواقع کرامپوس در خیابان‌ها راه می‌رود و بچه‌ها و بزرگ‌ترها را می‌ترساند. این رسم تا حدودی در سوئیس، اسلوونی و شمال ایتالیا نیز وجود دارد.

پوست نهنگ، شام کریسمس گرینلند‌ی‌ها

گرینلند که یک سرزمین خودمختار در دانمارک و اقیانوس منجمد شمالی است، بوقلمون را به‌عنوان غذای کریسمس در منو ندارد. گرینلندی‌ها رسم دارند در کریسمس پوست نهنگ را خام بخورند. البته غذای کریسمسی دیگری نیز در گرینلند خورده می‌شود که Kiviak نام دارد و درواقع لاشه پرنده‌ای قرار داده شده در پوست فوک دریایی است که ماه‌ها قبل از کریسمس در خاک دفن می‌شود و در کریسمس آن را از خاک بیرون می‌آورند و می‌خورند.

اوکراین و درختان تارعنکبوتی

اوکراینی‌ها درخت کریسمس را با تارعنکبوت مصنوعی تزیین می‌کنند و معتقدند که تارعنکبوت در سال جدید برایشان شانس می‌آورد. این رسم به یک افسانه قدیمی و قصه زنی فقیر بازمی‌گردد که توانایی مالی تزیین درخت را نداشته است و صبح کریسمس می‌بیند که درخت با تارعنکبوت پوشیده شده است؛ البته تارهایی که عادی نبودند و با اولین پرتو نور خورشید به طلا و نقره تبدیل شدند.

تربچه‌های مکزیک

هرسال کریسمس در مکزیک جشنواره تزیین تربچه برگزار می‌شود. تربچه‌هایی غول‌آسا که روی آن‌ها حکاکی می‌شود و هرکس بهترین ایده را داشته باشد، برنده این جشنواره است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ایران و کریسمس دیرهنگام

درحالی‌که بیشتر مردم دنیا روز ۲۵ دسامبر را به‌عنوان روز میلاد مسیح به رسمیت می‌شناسند، مسیحیان در ایران کریسمس را در ششم ژانویه جشن می‌گیرند. ارامنه ایران در کریسمس دو مراسم اصلی دارند. یکی میلاد مسیح و دیگری «باداراک» یا همان عشای ربانی. در این روز مردم به کلیسا می‌روند و روزه‌شان را باز می‌کنند. سپس صلیبی را که به یاد مسیح در آبی آغشته به روغن مقدس انداخته بودند، بیرون می‌آورند و از آن آب به‌عنوان تبرک می‌نوشند. شیرینی‌فروشی‌های ارامنه در ایران در ایام کریسمس پربارتر و پرزرق‌و‌برق‌تر از همیشه با شیرینی‌های مخصوص و بوی قهوه، رنگ تازه‌ای به خیابان‌ها مخصوصا در محله‌های مسیحی‌نشین می‌زنند.

جادوگر ترسناک ایسلند

در رسوم و باور ایرلندی‌ها جادوگری ترسناک به نام «گریلا» وجود دارد که سروکله‌اش در کریسمس پیدا می‌شود. گریلا هم شخصیت ترسناکی است که بچه‌ها را با او می‌ترسانند. گریلا قرار است بچه‌های بد را بدزدد و با خود ببرد. این جادوگر یک گربه نیز دارد که از نمادهای معروف کریسمس در ایسلند است. عروسک این گربه را در خانه می‌گذارند تا بچه‌ها را در روز کریسمس از انجام کارهای بد منع کنند.

اسکیت‌سواری در ونزوئلا

اهالی کاراکاس در ونزوئلا شب کریسمس با اسکیت به کلیسا می‌روند. این رسم آن‌قدر همه‌گیر است که در ساعت اجرای این رسم، خیابان‌ها را برای اسکیت‌سواران می‌بندند. بعد از اسکیت‌سواری همه به خانه می‌روند و شام کریسمس را صرف می‌کنند.

فیلیپین و جشنواره فانوس‌ها

در شهر سن‌فرناندو در فیلیپین هرسال حوالی کریسمس جشنواره ساخت فانوس‌های رنگی کاغذی برگزار می‌شود. مردم محلی با اوریگامی، شمع و فانوس‌های بزرگ رنگی درست می‌کنند و در مکان‌های مختلف شهر قرار می‌دهند.

شمع‌های روییده از زمین در کلمبیا

کلمبیایی‌ها هم مثل فیلیپینی‌ها رسم ساختن فانوس در روزهای کریسمس را دارند. با این تفاوت که فانوس‌های کوچکی را با استفاده از شمع و کاغذ می‌سازند و روی زمین را با آن‌ها پر می‌کنند.

پرتغال و جای خالی مردگان

بعضی از پرتغالی‌ها در کریسمس جای بستگانی را که در سال گذشته از دست‌ داده‌اند، سر میز شام خالی می‌کنند و برای آن‌ها هم بشقاب و غذا می‌گذارند.

بیشتر از سفر