آمریکا: ایران به رهبران ارشد القاعده پناه داده است

براساس گزارش سالانه وزارت خارجه آمریکا درباره تروریسم، ایران در سال ۲۰۲۰ به حمایت از گروه‌های تروریستی در منطقه خاورمیانه ادامه داده است 

وزارت خارجه آمریکا، نیروی قدس سپاه پاسداران را بازیگر اصلی ایران در حمایت از تروریسم دانست- Daniel SLIM / AFP

جمهوری اسلامی ایران هرچند که در ظاهر گروه تروریستی القاعده را محکوم می‌کند، اما براساس گزارش سالانه وزارت خارجه آمریکا در باره تروریسم، همچنان در سال گذشته، پناهگاه امنی برای اعضای ارشد آن فراهم کرده است.

وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا در گزارشی که روز پنجشنبه، ۲۵ آذرماه، درباره تروریسم در سال ۲۰۲۰ میلادی منتشر کرد، در بخش مربوط به ایران آورده که جمهوری اسلامی در طول سال گذشته، به حمایت از اقدام‌های تروریستی در سطح منطقه و جهان ادامه داده و «نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی»، همچنان بازیگر اصلی ایرانی در سطح بین‌المللی است که در «حمایت از تروریسم، جذب نیرو، تامین مالی و توطئه‌های تروریستی در سراسر اروپا، آفریقا، آسیا و آمریکای شمالی و جنوبی» نقش دارد.

براساس این گزارش، در سال ۲۰۲۰، «رهبران ارشد القاعده به اقامت در ایران ادامه دادند و عملیات تروریستی را از آنجا تسهیل کردند». در بخش دیگری از آن، اشاره شده است که جمهوری اسلامی ایران همچنان حاضر نیست این رهبران را به دست عدالت بسپارد و از معرفی علنی آن‌ها امتناع می‌کند. 

بنابر اعلام وزارت خارجه آمریکا، «ایران دست‌کم از سال ۲۰۰۹ به تسهیلگران [القاعده] اجازه داده است که یک مسیر اصلی از طریق ایران راه‌اندازی کنند که به آن‌ها امکان می‌دهد تا منابع مالی و جنگجویان خود را به جنوب آسیا و سوریه و دیگر مناطق منتقل کنند».

جان گادفری، هماهنگ‌کننده موقت امور مقابله با تروریسم در وزارت خارجه آمریکا، در نشستی مجازی که پس از انتشار این گزارش با خبرنگاران برگزار کرد، رابطه جمهوری اسلامی ایران با القاعده را «بازتابی» از رفتار کلی آن‌‌ها در حوزه سیاست خارجی دانست و گفت: «این واقعیت که به کادر رهبری [القاعده] امکان اقامت امن در ایران را داده‌اند، بازتابی از استفاده آن‌ها از تروریسم به‌عنوان مکمل اهداف سیاست خارجی‌شان است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته او، ایران به حمایت خود از مجموعه‌ای از گروه‌هایی که تروریستی اعلام شده‌اند و به آموزش آن‌ها برای استفاده از تسلیحات و تجهیزات، ادامه می‌دهد. در گزارش وزارت خارجه آمده است که «ایران در منطقه از گروه‌های نیابتی و همدست خود در بحرین، عراق، لبنان، سوریه و یمن» حمایت و پشتیبانی مالی، آموزشی و تسلیحاتی کرده است. 

این گزارش به تعدادی از گروه‌ها ازجمله حزب‌الله، حماس، جهاد اسلامی فلسطین،گردان‌های الاشتر و سرایاالمختار در بحرین و کتائب حزب‌الله و عصائب اهل الحق در عراق اشاره می‌کند که از کمک‌های مالی و پشتیبانی ایران برخوردارند و می‌افزاید: «ایران همچنین به سایر گروه‌های شبه‌نظامی در عراق و سوریه، حوثی‌ها در یمن و طالبان در افغانستان تسلیحات و پشتیبانی ارائه می‌کند».

وزارت خارجه آمریکا در این گزارش، با اشاره به افزایش تعداد کشورهایی که در سال ۲۰۲۰ حزب‌الله لبنان را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داده‌اند (ازجمله استرالیا و آلمان)، این گروه را «خطرناک‌ترین همدست تروریستی ایران» می‌داند و تخمین می‌زند که این گروه، سالانه صدها میلیون دلار از تهران دریافت می‌کند.

به گزارش وزارت خارجه ایالات متحده، به‌طور کلی مهم‌ترین تهدیدهای تروریستی در سال ۲۰۲۰ شامل فعالیت شاخه‌های گوناگون داعش در نقاط مختلف خاورمیانه و آفریقا و گسترش آن به افغانستان و آسیای میانه، فعاليت القاعده در نقاط مختلف، حمایت جمهوری اسلامی از فعالیت گروه‌های تروریستی در منطقه و جهان و افزایش تهدیدهای تروریستی ناشی از فعالیت گروه‌های نژادپرست و قومیت‌محور بوده است. 

در مقدمه این گزارش اشاره شده است که با وجود دستاوردهای اساسی آمریکا و متحدانش در مبارزه با سازمان‌های تروریستی در سال ۲۰۲۰، تروریسم  از لحاظ جغرافیایی در مناطق گسترده‌تری از جهان گسترش پیدا کرده است.