لایحه رتبه‌بندی معلمان در مجلس تصویب شد

فرهنگیان ایران خواستار اجرای کامل «لایحه رتبه‌بندی معلمان» و «طرح همسان‌‎سازی بازنشستگان» شده‌اند

مجلس شورای اسلامی لایحه ‌رتبه‌بندی معلمان را تصویب کرد. بدین ترتیب حداقل حقوق معلمان هشت میلیون و حداکثر حقوق آنان حدود ۱۶ میلیون تومان خواهد بود.

در روزهای گذشته برخی مواد لایحه نظام رتبه‌بندی معلمان در مجلس شورای اسلامی تصویب شده بود. در جلسه روز چهارشنبه، ۲۴ آذر، با رای نمایندگان به مواد باقیمانده این لایحه، بررسی آن به پایان رسید و این طرح تصویب شد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، بر اساس ماده ۶ لایحه رتبه‌بندی، میزان افزایش حقوق معلمان با رتبه آموزشیار ۱۰ درصد است و مربی معلمان، ۱۵ درصد و استادیار معلمان، ۱۲ درصد افزایش حقوق خواهند داشت. همچنین علاوه بر افزایش رتبه‌های قبلی، حقوق دانشیارمعلم‌ها ۱۰ درصد و استادمعلم‌ها پنج درصد افزایش می‌یابد.

بر اساس بند ۱ ماده ۶، «چنانچه حقوق و فوق‌العاده‌های هریک از معلمان از ۸۰ درصد مجموع حقوق و فوق‌العاده‌های هیئت‌علمی مربی پایه‌ ۱ دانشگاه تهران کمتر باشد، مابه‌التفاوت تا سقف مذکور در احکام کارگزینی آنان درج خواهد شد.»

در جریان تصویب لایحه رتبه‌بندی، با پیشنهاد محمد وحیدی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، برای حذف ماده ۷ موافقت شد. در این ماده که معلمان به آن اعتراض داشتند، آمده بود: «تخصیص رتبه‌های پنج‌گانه به نحوی خواهد بود که با اجرای نظام رتبه‌بندی معلمان و احراز شرایط بر اساس ماده ۴ این قانون، در هر استان حداقل ۳۰ درصد از معلمان مشمول در آموزشیارمعلم، حداقل ۳۰ درصد در رتبه مربی‌معلم، حداکثر ۲۰ درصد در رتبه استادیارمعلم، حداکثر ۱۰ درصد در رتبه دانشیارمعلم و حداکثر ۱۰ درصد در رتبه استادمعلم قرار گیرند.»

بر اساس ماده ۸ این لایحه، وزارت آموزش و پرورش و دو نفر از اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، آیین‌نامه اجرایی آن را یک ماه پس از تصویب آماده می‌کنند تا به تصویب هیئت‌وزیران برسد.

بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی، این قانون در نیمسال دوم ۱۴۰۰ نیز با اعتبار ۱۲۵ هزار میلیارد ریال اجرا می‌شود و اعتبار آن برای سال ۱۴۰۱ نیز طبق بودجه پیشنهادی دولت برای سال آینده ۲۵۰ هزار میلیارد ریال است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش‌تر شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان در فراخوان خود برای برگزاری تجمع اعتراضی اعلام کرده بود که بودجه تعیین شده برای لایحه رتبه‌بندی معلمان کافی نیست و دولت و مجلس قصد دارند آن را «سرهم‌بندی» کنند. معلمان معترض در بیانیه خود به نمایندگان مجلس هشدار داده بودند که در صورت «سرهم‌بندی شدن لایحه رتبه‌بندی» و «به محاق رفتن طرح همسان‌سازی بازنشستگان» به اعتراض‌های گسترده خود ادامه خواهند داد اما محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، گفته بود که دولت و مجلس نمی‌توانند به رقم ۲۵ هزار میلیاردی مبلغی اضافه کنند.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان در اطلاعیه جدید خود که شامگاه سه‌شنبه، ۲۳ آذر منتشر شد، اعلام کرده بود که تشکل‌های عضو این شورا بعد از «بحث و بررسی فراوان با اکثریت قاطع آرا» تصمیم گرفتند تا جلسه آینده مجلس یعنی روز یکشنبه، ۲۸ آذر، به نمایندگان مجلس فرصت دهند که رتبه‌بندی کامل و همسان‌سازی واقعی را مصوب و معلمان زندانی از جمله آقای رسول بداقی را آزاد کند. در غیر این صورت به تجمع اعتراضی خود در روز سه‌شنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۰ ادامه خواهند داد.