سران شورای همکاری خلیج فارس به‌دنبال تقویت همکاری‌های امنیتی

چهل‌ودومین نشست سران کشورهای شورای همکاری خلیج فارس به میزبانی عربستان سعودی در ریاض برگزار می‌شود

سران شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس به‌همراه دبیرکل شورا در شهر العلا- BANDAR AL-JALOUD/ SAUDI ROYAL PALACE/ AFP

رهبران کشورهای عربی حوزه خلیج فارس روز سه‌شنبه، ۲۳ آذرماه، برای بررسی راه‌های تقویت  همکاری‌ و مقابله با چالش‌ها در حوزه امنیت منطقه‌ای، در شهر ریاض، پایتخت عربستان سعودی، گردهم می‌آیند.  

بالاترین مقام‌های کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، یعنی عربستان سعودی، امارات متحده عربی، عمان، بحرین، قطر و کویت رهبران، هر سال برای گفت‌وگو درباره مسائل تجاری، سیاسی و امنیتی مشترک، نشستی برگزار می‌کنند.

امسال در چهل‌ودومین نشست سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس که به میزبانی عربستان سعودی برگزار می‌شود، هیثم بن طارق، سلطان عمان و همچنین شیخ نواف الاحمد الجابر الصباح، امیر کویت، در این نشست حضور نخواهند داشت.  

سلطان هیثم بن طارق روز سه‌شنبه در سومین سفر خارجی خود از زمان به‌دست گرفتن قدرت در عمان، عازم بریتانیاست و به نیابت از او، معاونش، فهد بن محمود آل‌سعید، ریاست هیئت عمان را در نشست سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس برعهده خواهد داشت. 

به گزارش خبرگزاری رسمی کویت، ریاست هیئت کویتی در این نشست، برعهده شیخ مشعل الاحمد الجابر الصباح، ولیعهد کویت ،خواهد بود. 

شاهزاده محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان سعودی و شیخ محمدبن راشد آل‌مکتوم، نخست‌وزیر و نایب رئیس امارات متحده عربی، ریاست هیئت‌های سعودی و اماراتی را برعهده خواهند داشت. 

شیخ حمد بن عیسی آل خلیفه، پادشاه بحرین و شیخ تمیم بن‌حمد آل‌ثانی، امیر قطر، نیز در راس هیئت‌های این دو کشور، در نشست ریاض شرکت می‌کنند. 

این نشست نخستین گردهمایی مقام‌های ارشد کشورهای خلیج فارس پس از امضای توافقنامه تاریخی العُلا در دی‌ماه سال گذشته (ژانویه ۲۰۰۱) است که با تلاش محمد بن‌سلمان به تنش‌ و اختلاف آن کشورها با قطر که به مدت سه سال و نیم ادامه داشت، پایان داد.

عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین، و مصر از بهار سال ۱۳۹۶ (۲۰۱۷ میلادی) روابط سیاسی و تجاری خود را به‌دلیل حمایت قطر از گروه‌های افراطی و سیاست‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی قطع کرده بودند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش شرق‌الوسط، نشست سران شورای همکاری خلیج فارس علاوه‌بر بررسی نتایج نشست چهل‌ویکم در العلا و توافق به‌دست آمده در آن، بر اجرای کامل چشم‌انداز تعیین‌شده ازسوی سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی، که در سال ۲۰۱۵ به تصویب مجمع عالی شورای همکاری کشورهای خلیج رسید، متمرکز خواهد بود.

علاوه‌بر این، گفت‌وگو درباره تکمیل عناصر یکپارچگی اقتصادی و سیستم‌های دفاعی و امنیتی مشترک و توسعه یک سیاست خارجی واحد بین کشورهای عضو نیز در دستور کار نشست خواهد بود.

نایف الحجرف، دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس، روز یکشنبه به خبرنگاران گفت که در این نشست، سران کشورها به رایزنی درمورد چگونگی تقویت ثبات منطقه‌ای و جهانی می‌پردازند. 

نشست سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس درحالی برگزاری می‌شود که مذاکرات قدرت‌های جهانی و جمهوری اسلامی ایران برای احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ در وین جریان دارد، اما به‌کندی پیش می‌رود و طرف‌ها درمورد رسیدن به توافق در آن ابراز تردید کرده‌اند. شورای همکاری خلیج فارس بارها درمورد برنامه‌ هسته‌ای و فعالیت‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی ابراز نگرانی کرده است. در عین حال، این شورا امیدوار است که مذاکرات در وین به نتیجه برسد.

پیش‌تر، یک منبع دیپلماتیک عربی در گفت‌وگو با خبرگزاری آلمان، «نتایج مذاکرات مربوط به توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی در وین، پایتخت اتریش، و تداوم مداخله ایران در امور داخلی کشورهای عربی»، و همچنین «دامن زدن ایران به درگیری‌های فرقه‌ای و پشتیبانی، تأمین مالی، و تسلیح شبه‌نظامیان شیعه و سازمان‌های تروریستی، ازجمله تامین موشک‌های بالیستیک و پهپادها برای هدف قرار دادن غیرنظامیان و تهدید خطوط کشتیرانی بین‌المللی و تجارت جهانی» را در کنار پرداختن به وضعیت کشورهایی مانند یمن، عراق، سوریه و لیبی، از مهم‌ترین مسائل مورد بررسی در نشست پیش روی شورای همکاری خلیج فارس اعلام کرده بود. 

شاهزاده محمد بن‌سلمان، ولیعهد سعودی، هفته گذشته پیش از برگزاری این نشست، با تمرکز بر گسترش هماهنگی بین کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و تقویت کار این نهاد منطقه‌ای، در یک سفر پنج‌روزه منطقه‌ای به تک‌تک‌ کشورهای عضو این شورا، با مقام‌های ارشد آن‌ها دیدار و گفت‌وگو کرد.