تورم و کرونا: سقوط محبوبیت بایدن

بر اساس یک نظرسنجی، بیش از دو سوم آمریکایی‌ها عملکرد بایدن را در مورد تورم پولی منفی می‌دانند

جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا - MANDEL NGAN / AFP

 تازه‌ترین نظرسنجی موسسه «اپسوس» نشان می‌دهد که عملکرد رئیس جمهوری جو بایدن در زمینه‌های  مختلف، از جمله مبارزه با جرم و جنایت، استفاده از اسلحه، و احیای اقتصاد، با انتقادات گسترده مردم آمریکا رو‌به‌رو است.

در حالی که کاخ سفید با نگرانی‌های ناشی از افزایش تورم دست به گریبان است، شهروندان آمریکا به‌ویژه از برخورد دولت بایدن در مدیریت این معضل ناراضی‌اند. 

بیش از دو سوم آمریکایی‌هایی که در این نظرخواهی شرکت کرده‌اند (۶۹ درصد)  عملکرد بایدن را در مورد تورم پولی نفی می‌کنند. تنها ۲۹ درصد آنان معتقدند که روش او در حل مشکل تورم درست است. در مجموع بیش از نیمی از مردم (۵۷ درصد) فکر می‌کنند سیاست‌های بایدن در مورد اقتصاد به‌کلی نادرست است. هرچند طبق انتظار، ۹۴ درصد اعضا و طرفداران حزب جمهوری‌خواه با نحوه کار دولت بایدن مخالفند، این نظرخواهی نشان می‌دهد که درصد چشمگیری از دموکرات‌ها (۴۶ درصد) نیز به او انتقاد دارند. حتی رای‌دهندگان مستقل نیز که دموکرات‌ها طبق سنت آن‌ها را جزو هواداران بالقوه خود تلقی می‌کنند، با اکثریت ۷۱ درصد معتقدند که عملکرد دولت بایدن در کنترل تورم مالی بسیار بد بوده است. 

موسسه نظرسنجی ایپسوس می‌گوید در شرایطی که مهمترین مسئله برای آمریکایی‌ها تورم پولی و پرداخت هزینه‌های روزمره است، عملکرد بایدن در زمینه اقتصادی، او را در موقعیت ضعیفی قرار داده است. بنا به نظرسنجی‌های اخیر موسسات «مون ماوت» و «ای پی – ان اوُ آر سی»، نگرانی مردم در مورد تورم مالی و افزایش قیمت‌ها در پمپ بنزین‌ها و فروشگاه‌های مواد غذایی، تشویش در مورد ویروس کرونا را تحت‌الشعاع قرار داده است. این امر می‌تواند در نقش یک رفراندوم در مورد ریاست جمهوری بایدن، خود را در انتخابات قریب‌الوقوع میان دوره‌ای نشان دهد.

بایدن تنها در یک ناحیه سر خود را اندکی از آب بیرون نگاه‌داشته است، و آن همه گیری کووید-۱۹ است، و اکثریت شکننده‌ای (۵۳ درصد) از آمریکایی‌ها نحوه برخورد او را به همه‌گیری تایید می‌کنند. با این حال، حتی همین میزان نیز از مقطع ورود او به کاخ سفید به‌شدت کاهش یافته است. این نیز هشدار دیگری است حاکی از آن که ممکن است دموکرات‌ها نتوانند اکثریت خود را در سنا و مجلس نمایندگان حفظ کنند.

کاخ سفید در تلاش برای مقابله با سویه‌های اومیکرون و دلتا، اقدامات سختگیرانه‌تری را در پیوند با ماسک زدن و واکسیناسیون اجباری در سراسر آمریکا اعمال کرده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بایدن همچنان بر تصمیم جنجال برانگیز خود در مورد اجباری بودن واکسیناسیون کامل به عنوان شرطی برای ادامه کار کارمندان و پیمانکاران دولت که شامل میلیون‌ها نفر در بخش‌های خصوصی و دولتی می‌شود، پایبند مانده است. اخیرا، این تصمیم از طرف قانون‌گذاران حزب جمهوری‌خواه به چالش گرفته شد و به حکم یک دادگاه منطقه‌ای، نقض شد. با این همه، کمی بیش از نیمی از مردم آمریکا (۵۱ درصد) در ارتباط با اجباری بودن واکسیناسیون جانب بایدن را می‌گیرند و از هر ۱۰ نفر، هفت نفر معتقدند که اجبار به ماسک زدن باید به قوت خود باقی بماند، یا سختگیرانه‌تر شود.

عملکرد بایدن در مورد افزایش موارد خشونت نیز در بسیاری از مناطق کشور با انتقاد مردم رو‌به‌رو شده است. با توجه به جهش بی‌سابقه قتل و خونریزی در آمریکا، تنها کمی کمتر از یک نفر از هر سه آمریکایی (۳۶ درصد) کار دولت بایدن را در مقابله با جرم و جنایت تایید می‌کنند. به همین گونه، سیاست‌های بایدن در مبارزه با استفاده از اسلحه نیز از ۳۹ درصد تایید در ماه اکتبر، به ۳۲ درصد کاهش یافته است.

اندکی بیش از نیمی از مردم آمریکا (۵۱ درصد) از عملکرد بایدن در مورد تغییرات اقلیمی انتقاد می‌کنند، اما اکثریت دموکرات‌ها (۸۱ درصد) به‌رغم گله‌های جناح‌های مترقی دموکرات که اقدامات او را کافی نمی‌دانند، در این زمینه از بایدن حمایت می‌کنند. جو بایدن با صدور یک رشته فرمان ریاست جمهوری، در صدد برآمد که تولید گازهای گلخانه‌ای را کاهش دهد و اجاره اراضی دولتی برای استخراج نفت و گاز را متوقف کند. 

در زمینه سیاست خارجی، گفت‌وگوی ویدیویی دوساعته اخیر بایدن با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، آمریکایی‌ها را تحت تاثیر قرار نداد. نظرسنجی اپسوس نشان می‌دهد که اکثر مردم آمریکا (۵۵ درصد) از عملکرد بایدن در مورد روسیه ناخشنودند  و تنها ۳۸ درصد آنان به بایدن در مذاکراتی که به نیابت از آمریکا با پوتین انجام می‌دهد، اعتماد دارند.

بیشتر از جهان