مک‌دونالد اولین شعبه بدون کربن را افتتاح کرد

این شعبه «الگویی» برای ساختن شعبه‌های بعدی است

ولین شعبه رستوران مک‌دونالد بدون کربن در مارکت دریتون بریتانیا - REUTERS/Molly Darlington

مک‌دونالد، اولین شعبه رستوران بدون کربن خود را راه‌اندازی کرد. به گفته این شرکت، این شعبه «الگویی» برای ساختن شعبه‌های بعدی است.

این شعبه جدید واقع در مارکت دریتون شروپشر هم از لحاظ ساختمان و هم از لحاظ عملیات روزانه مطابق معیارهای به صفر‌رسانی کربن منتشره طراحی شده است.

در این ساختمان از مواد بازیافتی به‌وفور استفاده شده است، مثلا جدول‌ گذرگاه‌ها از جنس بطری‌های پلاستیکی بازیافتی است، دو طرف مسیر ماشین‌رو را لاستیک‌های بازیافتی کار گذاشته‌اند و نمای فلزی ساختمان نیز از تجهیزات بازیافتی فناوری اطلاعات و کالاهای خانگی سفیدرنگ ساخته شده است.

انرژی تجدیدپذیر مورد استفاده در این ساختمان از دو توربین بادی تامین می‌شود و ۹۲ متر مربع صفحه خورشیدی دارد تا میزان انرژی دریافتی از این شبکه را کاهش دهد. دیوارها با پشم گوسفند بریتانیایی عایق شده است.

تابلوهای روی دیوارهای این شعبه از جنس دانه‌های مصرف‌شده قهوه است و در نقش و نگارهای هنری روی دیوارها از فنجان‌های پلی‌استیرن بازیافتی و نشاسته سیب‌زمینی بهره برده‌اند.

این رستوران هم‌چنین دارای باغ تنوع زیستی و مسیر طبیعت‌گردی است که بچه‌های مدرسه ابتدایی مارکت ریتون آن را طراحی کرده‌اند. طبق اعلام مک‌دونالد آب باران در این باغ از توقفگاه خودروها جمع می‌شود و موجب ایجاد زیستگاهی برای حیات‌وحش می‌گردد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

راه‌اندازی این شعبه جدید، بخشی از تلاش‌های مک‌دونالد برای کاهش انتشار کربن و رسیدن به هدف کربن خنثی شدن کامل سراسر جهان تا سال ۲۰۵۰ است؛ اما این شرکت تولید غذای فوری قصد دارد تا یک دهه زودتر یعنی تا سال ۲۰۴۰ به هدف بدون کربن شدن برسد.

مک‌دونالد هم‌اکنون در بریتانیا و ایرلند ۱۴۰۰ رستوران دارد و قصد دارد همه شعبه‌های جدید را تا سال ۲۰۳۰ بدون کربن بسازد.

طبق اعلام شرکت مک‌دونالد، شعبه مارکت دریتون نخستین شعبه در بریتانیا خواهد بود که قرار است از لحاظ ساخت‌وساز و عملیات روزانه دارای تاییدیه شورای ساخت‌وساز سبز بریتانیا (UKGBC) برای صفر بودن انتشار گازهای گلخانه‌ای باشد.

سیمون مک‌ویرتر، مدیر بخش ارتباطات، خط‌مشی و اماکن در شورای ساخت‌وساز سبز بریتانیا می‌گوید: کربن‌زدایی از صنعت ساخت‌وساز، چالش پیچیده‌ای است، اما پایبندی مک‌دونالد به چارچوب ساختمان‌های کربن صفر UKGBC برای ساخت نخستین رستوران در بریتانیا گام نخست بسیار مهمی است.

این غول حوزه غذاهای فوری در این شعبه کربن صفر نیز مانند تمام رستوران‌های دیگر خود به ارائه گوشت گاو در فهرست غذای خود ادامه خواهد داد.

یکی سخنگوی مک‌دونالد می‌گوید: همانند تمام رستوران‌های خودمان تا حد امکان مواد را از درون بریتانیا و ایرلند تامین می‌کنیم و ازجمله تمام گوشت گاوی که عرضه می‌کنیم از بریتانیا و ایرلند تامین می‌شود. با بیش از ۲۳ هزار کشاورز، باغدار و عرضه‌کننده بریتانیایی و ایرلندی در سراسر بریتانیا کار می‌کنیم و با عرضه‌کنندگان محلی گوشت خوک و سالاد در شروپشر و همچنین عرضه‌کنندگان محلی لبنیات کار می‌کنیم.

خانم بت هارت، قائم‌مقام بخش زنجیره تامین و تقویت نام تجاری مک‌دونالد در بیانیه‌ای اعلام کرد: در مک‌دونالد اعتقاد داریم که در آینده باید غذاهای زیست‌پایدار در رستوران‌ها عرضه کنیم. شعبه مارکت دریتون گام بزرگی به‌سوی تحقق این برنامه است که امکان می‌دهد چندوچون واقعی ساختمان‌های دارای انتشار صفر را در عمل هم ازلحاظ ساخت و هم از لحاظ کاربری بیازماییم.

او افزود: اجرای برخی از این نوآوری‌ها را در رستوران‌های دیگر هم شروع کرده‌ایم.

© The Independent

بیشتر از جهان