بازداشت رسول بداقی، فعال صنفی معلمان

مأموران با «اعمال خشونت و ضرب‌و‌شتم» رسول بداقی را بازداشت کردند

رسول بداقی، فعال صنفی معلمان، در پی یورش مأموران به خانه‌اش بازداشت شد.

به گزارش کانال صنفی معلمان ایران صبح روز شنبه ۲۰ آذر، مأموران امنیتی به خانه این فعال صنفی یورش برده و او را بازداشت کردند.

بنا به این گزارش مأموران با اعمال خشونت و ضرب‌و‌شتم وی را بازداشت کرده و با خود به مکانی نامعلوم منتقل کردند. این فعال صنفی معلمان حتی اجازه پوشیدن لباس مناسب را نیافته است.

همه وسائل ارتباطی این فعال صنفی و حتی گوشی همراه همسر وی نیز توسط مأموران ضبط شده است.

از نهاد بازداشت‌کننده و دلایل بازداشت این فعال صنفی آموزگاران خبری در دست نیست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بازداشت وی همزمان است با آغاز موج سراسری اعتراضات معلمان در کشور. آموزگاران سراسر کشور روز شنبه ۲۰ آذر برای پیگیری مطالبات صنفی خود دست به تحصن زدند و از رفتن به کلاس‌های درس خودداری کردند. 

شورای هماهنگی تشکل‌های فرهنگی معلمان در فراخوان خود خواستار اجرای طرح رتبه‌بندی به میزان ۸۰ درصد حقوق اعضای هیأت علمی است.

آموزگاران بازنشسته نیز خواهان همسان‌سازی حقوقی هستند.

فرهنگیان از شرایط حقوقی و صنفی خود ناخشنودند و می‌کوشند با اشکال مسالمت‌آمیز و‌ مدنی خواسته‌های خود را طرح و پیگیری کنند، اما با سرکوب مقام‌های انتظامی و امنیتی مواجه می‌شوند.

رسول بداقی از فعالان برجسته حقوق صنفی معلمان است که پیشینه زندان دارد. این معلم پرسابقه که در اعتراضات سال ۱۳۸۸ دستگیر شد از آموزش و پرورش اخراج شد و سالها بدون امکان مرخصی در زندان بود.

در سال‌های اخیر شماری از فعالین صنفی در بخش آموزش‌ و پرورش با سرکوب نیروهای امنیتی و دادگاه‌های جمهوری اسلامی روبرو شدند و برخی کار خود را از دست دادند.