قانون کانادا درباره حجاب تغییر می‌کند؟

«در ایالت کبک کانادا کارمندان بخش دولتی در پست‌های رسمی از پوشیدن نمادهای مذهبی منع شد‌ه‌اند»

اعتراض‌ها علیه قانون جنجالی کبک درباره حجاب بار دیگر بالا گرفت - Nicole OSBORNE / AFP

دفتر جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا، روز جمعه دهم دسامبر، ۱۹ آذر، اعلام کرد که امکان تغییر در قانون جنجالی کبک وجود دارد.

به گزارش رویترز، پس از این که وین دالی، مدیر یک مدرسه در شهر چلسی ایالت کبک کانادا، اعلام کرد که یک معلم محجبه به موقعیت دیگری در مدرسه منتقل شده، بار دیگر اعتراض‌ها علیه قانون جنجالی کبک درباره حجاب بالا گرفت. 

بر اساس لایحه ۲۱، کارمندان بخش دولتی در پست‌های رسمی از پوشیدن نمادهای مذهبی منع شد‌ه‌اند. استان کبک که عمدتاً فرانسوی‌زبان است، این قانون را در سال ۲۰۱۹ برای حفظ سکولاریسم در خدمات عمومی خود وضع کرد اما عده‌ای معتقدند این اقدام مغایر با آزادی‌های مذهبی افراد است.

به گفته این مدیر مدرسه، پس از جابجایی معلم محجبه، تماس‌های تلفنی و ایمیل‌های زیادی از افراد مختلف دریافت کرده که نشان‌دهنده مخالفت با این اقدام بوده است. برخی از دانش‌آموزان نیز این اعمال این قانون را غیرعادلانه دانسته‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

لایحه منع پوشیدن نمادهای مذهبی که در بهار امسال به تایید دادگاه کبک رسید، به دلیل هدف قرار دادن مسلمانان، سیک‌ها و یهودیان مورد انتقاد قرار گرفته و حالا دفتر جاستین ترودو اعلام کرده است که «هیچکس در کانادا نباید شغل خود را به دلیل نوع پوشش یا اعتقادات مذهبی از دست بدهد. درها برای تغییر این قانون در آینده باز است.»

انجمن آزادی‌های مدنی کانادا، شورای ملی مسلمانان کانادا و سایر گروه‌های مدافع حقوق بشر اعلام کرده‌اند اسنادی را در حمایت از استدلال خود به منظور تجدیدنظر در این قانون به دادگاه ارايه می‌کنند. هرچند به نظر می‌رسد این نبرد چندان ساده نیست زیرا کبک در وضع این ماده به مقرراتی استناد کرده که به دولت‌ها اجازه می‌دهد برای تصویب برخی قوانین لازم بخش‌هایی از منشور حقوق و آزادی‌های کانادا را نقض کنند.

امت مک فارلین، استاد سیاست دانشگاه واترلو، در این زمینه معتقد است که «مسیر سختی در پیش است اما حمایت دولت فدرال ممکن است به تغییر این شرایط کمک کند.»

نوآ مندلسون آویو، فعال اجتماعی نیز می‌گوید: «موضوع ما اکنون کبک یا کانادا نیست، بلکه از حقوق بشر جهانی حرف می‌زنیم. بر اثر چنین قوانینی انسان‌های گوناگون ممکن است از شغل خود محروم شوند، این موضوع دردآور است و حقوق اساسی افراد زیر پا گذاشته می‌شود.»

بیشتر از جهان