چین می‌گوید آمریکا، بریتانیا و استرالیا بهای تحریم بازی‌های المپیک را خواهند پرداخت

در تحریم دیپلماتیک، ورزشکاران همچنان می‌توانند در رقابت‌های المپیک شرکت کنند

ایالات متحده اقدام‌های خود علیه چین را به طور فزاینده‌ای افزایش داده است-NOEL CELIS / AFP

به دنبال تحریم دیپلماتیک بازی‌های المپیک زمستانی ماه فوریه پکن، چین گفته است که استرالیا، بریتانیا و آمریکا «بهای اقدام اشتباه» خود را خواهند پرداخت. 

به گزارش رویترز، وانگ وِبین، سخنگوی وزارت خارجه چین، در یک کنفرانس مطبوعاتی در روز پنجشنبه گفت: «ایالات متحده، بریتانیا و استرالیا از سکوی المپیک برای بهره‌برداری سیاسی استفاده کرده‌اند.»

«آن‌ها باید بابت اقدام‌های اشتباه خود تاوان بدهند.»

هشدار تهدید‌آمیز این غول آسیا در شرایطی داده شده که تعداد فزاینده‌ای از کشورها غربی از تقاضا برای تحریم دولتی این رویداد ورزشی حمایت کرده‌اند.

بریتانیا و کانادا تازه‌ترین کشورهایی‌اند که اعلام کرده‌اند وزرای خود را به المپیک زمستانی که قرار است در ماه فوریه سال آینده برگزار شود، اعزام نخواهند کرد.

این دو کشور روز چهارشنبه اعلام کردند که در روند تحریم دیپلماتیک این رویداد شرکت خواهند کرد. در تحریم دیپلماتیک، ورزشکاران همچنان می‌توانند در رقابت‌های المپیک شرکت کنند.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا، گفت اعلامیه این کشور در تحریم المپیک «نباید موجب شگفتی» چین شود؛ زیرا این کشور از تقاضای کشورهای غربی در مورد آنچه نقض حقوق بشر تلقی می‌شود، آگاه است.

با این حال به گزارش رویترز، ژان میشل بلانکِه، وزیر آموزش فرانسه به شبکه خبری بی‌اف‌ام تی‌وی گفته است که فرانسه المپیک پکن را تحریم نخواهد کرد.

او گفت: «در مورد تحریم دیپلماتیک... فرانسه این کار را نخواهد کرد... ورزش دنیای خود را دارد که باید از دخالت‌های سیاسی حفظ شود؛ در غیر این صورت... در نهایت ممکن است این بازی‌ها را از بین ببریم.»

پیش‌تر در روز چهارشنبه، ریاست‌جمهوری فرانسه در یک بیانیه اعلام کرده بود که در این مورد در «سطح اروپا» واکنش نشان داده خواهد شد.

در این بیانیه آمده بود: «ما متوجه تصمیم آمریکایی‌ها هستیم. وقتی نگرانی‌هایی در مورد حقوق بشر داریم، آن را با چین درمیان می‌گذاریم. ما در ماه مارس گذشته در ارتباط با سین‌کیانگ تحریم‌هایی اعمال کردیم. ما درسطح اروپا هماهنگ خواهیم شد.» 

چین پیش‌تر پس از تحریم‌های خود، با اشاره به ایالات متحده اعلام کرد که این کشور «بهای آن را خواهد پرداخت». ژائو لیجیانگ، سخنگوی وزارت خارجه چین، سپس خطاب به گزارشگران گفت: «منتظر تحولات بعدی باشید.» 

چین به طور مداوم گزارش‌ها و اتهام‌های گسترده نقض حقوق بشر علیه اقلیت مسلمان اویغور استان سین‌کیانگ را انکار کرده است. 

ایالات متحده اقدام‌های خود علیه چین را به طور فزاینده‌ای افزایش داده است.

مجلس نمایندگان (آمریکا) روز چهارشنبه سه اقدام علیه چین را تصویب کردند که جدا از اتهام‌های نقض حقوق بشر، واردات از سین‌کیانگ را ممنوع و «نسل‌کشی ادامه‌دار» و کار اجباری در این منطقه را محکوم می‌کرد.   

در این قطعنامه که با اکثریت کامل ۴۲۸ رای مثبت و بدون رای منفی تصویب شد، آمده است که کمیته بین‌المللی المپیک با همکاری با چین از تعهدات خود در مورد حقوق بشر تخطی کرده است.

گائو فِنگ، سخنگوی وزارت بازرگانی چین، گفت که این کشور «قاطعانه» با این اقدام‌ها مخالف است.

او افزود که «خطاهای» آمریکا به منافع مصرف‌کنندگان و شرکت‌ها در هر دو کشور لطمه می‌زند و تنش در زنجیره تامین جهانی را افزایش خواهد داد.

گزارش‌های تکمیلی از خبرگزاری‌ها

© The Independent