آمریکا بر بانک‌های اماراتی برای معامله نکردن با ایران فشار می‌آورد

هفته آینده هیئتی آمریکایی به امارات می‌رود تا به بانک‌های این کشور هشدار دهد از دور زدن تحریم‌ها علیه ایران خودداری کنند

امارات متحده عربی، از جمله حلقه‌های ارتباطی باقی‌مانده برای ارتباط ایران با جهان خارج است- GIUSEPPE CACACE / AFP

وزارت امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه، ۱۸ آذر، اعلام کرد که دولت بایدن با اعزام هیئتی بلندپایه به امارات در هفته آینده اقداماتی را برای تشدید اجرای تحریم‌ها علیه ایران در پیش خواهد گرفت.

آندریا گاکی، رئیس دفتر کنترل دارایی‌های خارجی خزانه‌داری آمریکا، همراه این هیئت به امارات سفر خواهد کرد تا به بانک‌هایی که در این کشور تحریم‌ها را رعایت نمی‌کنند و به تجارت با ایران ادامه می‌دهند، هشدار دهد.

 سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت که ایالات متحده شواهدی در دست دارد که نشان‌دهنده پایبند نبودن این بانک‌ها به قوانین مرتبط با تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی است و این بانک‌ها ممکن است بعداً به دلیل انجام معاملاتشان با ایران، تحریم یا مجازات شوند.

خبرگزاری رویترز در گزارش خود افزوده که مقامات امارات فعلا به درخواست این خبرگزاری برای اظهار نظر در باره سخنان سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا پاسخ نداده‌اند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا در سال ۲۰۱۸، ایالات متحده را از توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی ایران خارج کرد. در آن توافق، ایران و قدرت‌های بزرگ موافقت کرده بودند که در ازای لغو تحریم‌های اقتصادی بین‌المللی، جمهوری اسلامی برنامه‌های هسته‌ای خود را محدود کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ترامپ پس از خروج از برجام، تحریم‌های تازه‌ای را علیه جمهوری اسلامی اعمال کرد و همین امر باعث شد ایران حدود یک سال بعد شروع به نقض محدودیت‌های هسته‌ای کند.

مذاکرات وین که با هدف احیای این توافق انجام می‌شود، تاکنون پیشرفت چندانی نداشته است.

روزنامه وال استریت ژورنال نیز گزارش داده است که اگر در مذاکرات وین پیشرفتی حاصل نشود، ایالات متحده برای تشدید فشار اقتصادی بر ایران، احتمالا هیئت‌هایی را به چند کشور دیگر اعزام خواهد کرد.

یک مقام ارشد آمریکایی به رویترز گفت که انتظار می‌رود وزیران دفاع آمریکا و اسرائیل روز پنجشنبه در باره تمرین‌های نظامی دو کشور برای حمله احتمالی به تاسیسات هسته‌ای ایران در صورت شکست تلاش‌های دیپلماتیک گفتگو می‌کنند.

امارات متحده عربی، در تلاش برای کاهش تنش با ایران، روز دوشنبه، ۱۵ آذر، یک مقام بلندایه خود را به تهران فرستاد.

اگرچه امارات و ایران رقبایی استراتژیک در منطقه به حساب می‌آیند، اما روابط تجاری دیرینه دو کشور، یکی از اصلی‌ترین حلقه‌های ارتباطی باقی‌مانده ایران برای ارتباط با جهان خارج است.

بر اساس داده‌های تجاری امارات متحده عربی، ایران از نظر ارزش صادرات مجدد در 9 ماهه نخست سال جاری رتبه چهارم را در میان شرکای تجاری امارات داشته است.