گزینه‌های جدید واتس‌اپ برای پیام‌های محرمانه

تمامی چت‌های دو‌نفره جدید پس از سپری شدن زمانی مشخص، یکی یکی حذف می‌شوند

 

مکالمات قابل رصد نیستند و در لحظه نگهداری می‌شوند - MANAN VATSYAYANA / AFP

به نظر می‌رسد برنامه واتس‌اپ به‌منظور خصوصی‌تر کردن مکالمات، راهکارهای جدیدی برای حذف پیام‌ها ارئه می‌کند.

گزینه‌های جدید به افراد امکان می‌دهد حذف پیام‌ها را به‌صورت همزمان در تمامی چت‌های خود فعال کنند، بدین ترتیب هیچ مکالمه‌ای بیشتر از مدت زمان مورد نیاز باقی نمی‌ماند.

کاربران همچنین می‌توانند گزینه‌های گوناگونی را برای مدت زمان نگهداری پیغام‌ها انتخاب کنند. پیش‌تر، افراد به هفت روز محدود بودند، اما در حال حاضر می‌توانند روی مدت زمان ۲۴ ساعت تا ۹۰ روز تنظیم کنند و بعد از این مدت، مکالمات حذف می‌شوند.

مدیران واتس‎‌‌‌اپ پیش از این گفته بودند هدف این است که همه پیام‌ها به‌صورت پیش‌فرض حذف شوند و این اطمینان حاصل شود که مکالمات قابل رصد نیستند و در لحظه نگهداری می‌شوند.

در یک پست وبلاگ آمده است تغییرِ ایجاد‌شده به افراد «آزادی می‌دهد تا صادق و حساس باشند و بدانند که قرار نیست مکالمات تا ابد در جایی ذخیره و نگهداری شوند». پیش‌فرض فعلی ذخیره همیشگی مکالمات «بدین معنا است که یک یادداشت‌بردار همه‌جا در تعقیب ما است تا هر آنچه گفته‌ایم ضبط کند».

اگر به‌صورت پیش‌فرض گزینه حذف پیغام‌ها را انتخاب کنیم، تمامی چت‌های دو‌نفره جدید، چه از طرف ما انتخاب شده باشد چه شخص مقابل، پس از سپری شدن زمان مشخص، یکی پس از دیگری حذف می‌شوند. این گزینه همچنین برای تمامی گروه‌هایی که ساخته می‌شوند فعال می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اگر هنگام آغاز مکالمه این گزینه به‌صورت پیش‌فرض فعال باشد، پیامی با محتوای انتخاب این گزینه نمایان می‌شود. واتس‌اپ با انتشار بیانیه‌ای، اعلام کرد: «این نشان می‌دهد که موضوعی خصوصی‌ نیست و با این انتخاب نشان می‌دهید که چطور می‌خواهید با افراد در واتس‌اپ ارتباط برقرار کنید و ادامه دهید.»

هر مکالمه خاصی را هم در صورت لزوم، می‌توان دائمی کرد و تنظیمات جدید در وضعیت چت‌های موجود تغییری ایجاد نمی‌کند.

چنان‌که واتس‌اپ می‌گوید: «جدا زندگی کردن از خانواده و دوستان در بیش از یک سال گذشته، بیش از پیش نشان داده است قرار نیست چون نمی‌توانیم با دیگران رو‌در‌رو صحبت کنیم، مجبوریم حریم شخصی مکالمات خصوصی‌مان را قربانی کنیم. به باور ما، حذف پیام‌ها و همچنین رمزگزاری سراسری دو ویژگی حیاتی‌اند که سرویس‌های پیام‎‌‌‌رسان خصوصی فعلی را تعریف می‌کنند و این احساس را به وجود می‌آورند که یک قدم به گفت‌و‌گوی شخصی نزدیک‌تر شده‌ایم.»

مارک زاکربرگ، مدیر اجرایی شرکت مادر واتس‌اپ، «متا»، که قبلا فیس‌بوک نام داشت، پیام مشابهی در حساب عمومی‌اش منتشر کرد.

او نوشت: «ما امروز گزینه جدید حذف پیام‌ها در واتس‌اپ را ارائه می‌کنیم تا بتوانید تمام چت‌های جدید را به‌صورت پیش‌فرض بعد از ۲۴ ساعت، ۷ روز یا ۹۰ روز حذف کنید. نیازی نیست پیام‌ها برای همیشه نگهداری شوند.»

این گزینه را می‌توانید در تنظیمات حریم خصوصی (privacy setting) زیر «پیش‌فرض زمان‌بندی پیام‌ها» (default message timer) در واتس‌اپ پیدا کنید.

© The Independent

بیشتر از تکنولوژی