تندیس نایاب الهه هندی از زیر چکش حراج جان به در برد

یوگینی به‌زودی تحویل کمیساریای عالی هند در لندن می‌شود و به جایگاه برحقش در هند برمی‌گردد

مجسمه الهه یوگینی که دارای سری به شکل بز است- Courtesy of Art Recovery International 

تندیس یک الهه باستانی هندو که حدود چهل سال پیش از هند به سرقت رفته بود، سرانجام به این کشور پس داده می‌شود.

بنا به گزارش سی‌ان‌ان، مجسمه الهه یوگینی که دارای سری به شکل بز است، در ماه اکتبر سال میلادی جاری، در حالی که نزدیک بود در زیر چکش حراج‌خانه «ساتبیز» لندن به فروش رود، کشف شد.

کارشناسان می‌گویند ارزش این تندیس در کاتالوگ سال ۱۹۸۸ این خانه حراج ۱.۴ میلیون روپیه (۱۵ هزار پوند) تعیین شده بود، اما [پیش از حراج] از «فهرست اقلام حراجی حذف شد.»

ویجِی کومار، یکی از بنیان‌گذاران «پروژه افتخار هند» که هدف آن ردیابی میراث به سرقت رفته آن کشور است، می‌گوید که «هرگز در این مورد تحقیق نشده بوده است.»

خانه حراج ساتبیز به سی‌ان‌ان گفت: «این ماجرا مربوط به واقعه‌ای است که ظاهرا بیست و پنج سال پیش رخ داده است. ساتبیز در این صنعت [کار حراج آثار هنری و عتیقه] بالاترین استانداردها را بر پایه کار تیمی در سطح جهان دارد و با مقام‌های خارج [از ساتبیز] همکاری می‌کند تا اطمینان حاصل کند که با رعایت بهترین سطوح حیثیت تجاری عمل می‌کند.»

این تندیس ارزشمند را کریستوفر مارینِلو کشف کرد. وی حقوق‌دانی است که موسسه‌اش به نام «آرت ریکاوِری اینترنشنال» (Art Recovery International) متخصص ردیابی و احیای آثار هنری مفقود شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای مارینلو به سی‌ان‌ان گفت که او نخست هنگامی به تندیس یوگینی برخورد که یک بیوه ناشناس در بریتانیا برای فروش محتوای خانه‌اش، از جمله این مجسمه، به او رجوع کرد.

او افزود که این تندیس «توجهم را بسیار جلب کرد» اما بیوه مذکور از این که این اثر دزدی بوده است «هیچ اطلاعی نداشت.»

در تماسی که این وکیل با کومار در مورد مشخصات تندیس گرفت، معلوم شد که این اثر به‌واقع از هند به سرقت رفته بوده است.

 کومار که هدف سازمان غیرانتفاعی‌اش آگاهی دادن در مورد آثار فرهنگی سرقت‌شده است، به سی‌ان‌ان گفت که این تندیس بخشی از یک مجموعه بزرگ‌تر از مجسمه‌های الهه یوگینی است که در فاصله سال‌های ۱۹۷۸ تا ۱۹۸۲ از روستایی در ایالت اوتار پرادش دزدیده شده بوده است.

او افزود که مجسمه سر بز این الهه یک «تندیس بسیار نادر» است.

 کومار و مارینلو روند بازگرداندن این تندیس به هند را با کمک کمیساریای عالی هند، نهاد نظارت بر آثار باستانی هند، اداره اطلاعات و نظارت بر عایدات هند، و پلیس متروپولیتن لندن آغاز کردند.

جاسپریت سینگ سوکیجا، دبیر اول کمیساریای عالی هند در لندن، گفت: «ما اکنون در مرحله پایانی پس گرفتن [این تندیس] هستیم و یوگینی به‌زودی تحویل کمیساریای عالی هند در لندن خواهد شد و به جایگاه برحقش در هند برخواهد گشت.»

© The Independent

بیشتر از جهان