بایدن به پوتین درباره «تحریم‌های شدید اقتصادی» هشدار می‌دهد

گفت‌وگوی تلفنی با پوتین یکی از سخت‌ترین مذاکرات دوران ریاست‌جمهوری بایدن است

جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا  و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه - SAUL LOEB / AFP

رئیس‌جمهوری آمریکا به دنبال یافتن راه‌حلی دیپلماتیک برای مقابله با حضور ده‌ها هزار سرباز روس است که در نزدیکی مرز اوکراین تجمع کرده‌اند. دستگاه‌های اطلاعاتی ایالات متحده به این نتیجه رسیده‌اند که روسیه ۷۰ هزار سرباز را در نزدیکی مرز اوکراین گرد هم آورده و برای حمله احتمالی در اوایل سال ۲۰۲۲ آماده شده است.

به گزارش آسوشیتدپرس،‌ مقام‌های کاخ سفید اعلام کرده‌اند که جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، قرار است در تماس ویدیویی روز سه‌شنبه، هفتم دسامبر (۱۶آذر) به ولادیمیر پوتین هشدار دهد که اگر به اوکراین حمله کند، با تحریم‌های اقتصادی شدیدی مواجه خواهد شد. به گفته آن‌ها، بایدن قصد دارد به طور شفاف به روسیه اعلام کند که در صورت این حمله، اقدام‌هایی علیه کرملین انجام می‌گیرد که برای اقتصاد روسیه «هزینه سنگینی» خواهد داشت.

در مقابل انتظار می‌رود که در این تماس تلفنی، پوتین از رئیس‌جمهوری آمریکا ضمانت‌هایی را طلب کند که ائتلاف نظامی ناتو گسترش نخواهد یافت و اوکراین که مدت‌ها است به دنبال عضویت است، به عنوان یک عضو جدید پذیرفته نمی‌شود. در حالی که احتمال دعوت از اوکراین به ائتلاف ناتو در آینده نزدیک بسیار اندک است، ایالات متحده و متحدانش این احتمال را رد نکرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید، درباره پیش‌بینی این گفت‌وگوی تلفنی گفته است: « شما می‌توانید این حرف‌ها را تهدید، فضاسازی یا بیان واقعیت بنامید؛ در هر حال ما با متحدان خود رایزنی‌های قابل توجهی کرده‌ایم و مسیری را در پیش داریم که آسیب‌های مهم و شدیدی را بر اقتصاد روسیه تحمیل می‌کند.»

در سوی مقابل، سخنگوی کرملین هم تصریح کرده است: «روابط آمریکا و روسیه در مجموع وضعیت نسبتا وخیمی دارد.» هر دو طرف اعلام کرده‌اند که پیشرفتی چشمگیر در مورد اوکراین یا سایر موضوع‌های مورد بحث را انتظار ندارند، اما خود این گفت‌وگو پیشرفت محسوب می‌شود. سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، تاکید کرده است: «اگر تحریم‌های جهنمی جدید اعمال شود، ما نیز نمی‌توانیم منفعل باشیم و پاسخ خواهیم داد.»

پیش‌بینی می‌شود گفت‌وگوی تلفنی بایدن و پوتین یکی از سخت‌ترین گفت‌وگوهای دوران مسئولیت رئیس‌جمهوری آمریکا باشد که در زمانی حساس انجام می‌شود. در واشنگتن، جمهوری‌خواهان این تماس را آزمونی کلیدی برای رهبری بایدن در صحنه جهانی در نظر می‌گیرند.

پس از تاکید دونالد ترامپ بر سیاست خارجی قدرت برتر آمریکا، بایدن در جریان رقابت‌های انتخاباتی خود قول داد که رهبری آمریکا در عرصه‌های بین‌المللی را حفظ کند. با این حال او اکنون با انتقاد شدید جمهوری‌خواهان روبه‌رو شده است. آن‌ها معتقدند رئیس‌جمهوری فعلی آمریکا نتوانسته است از حرکت جمهوری اسلامی ایران در مسیر تبدیل شدن به یک قدرت هسته‌ای ممانعت کند و در مقابل رهبران مستبدی مانند شی جین‌ پینگ، علی خامنه‌ای و پوتین کم‌کاری کرده است.