خواننده باحجاب پاکستانی: نه رفع حجاب می‌کنم و نه ترک خوانندگی

«اگر توانایی و استعداد داشته باشید، هیچ‌کس مانع پیشرفت شما نخواهد شد»

تصویری از مصاحبه اقرا با ایندیپندنت اردو

 

گفته می‌‌شود که اقرا ۲۴ ساله از چهار سال پیش بدین‌سو آوازخوانی را به مثابه‌ قبله‌ آمال خود برگزیده ‌است.

او که دانشجوی رشته نقاشی در دانشکده ملی هنرها بوده است، آوازخوانی را از همان‌ دوران آغاز کرد. همسر آینده‌‌ او، فراز صدیقی، نیز دانشجوی همان دانشکده در رشته موسیقی بوده است. آن دو یک گروه موسیقی پایه‌ گذاردند و آن ‌را «گروه سوال» نامیدند.

اقرا می‌‌گوید: «در آغاز به دلیل رعایت حجاب مشکلات فراوانی داشتم، تا حدی که با تهدید برخی از افراد با نفوذ روبه‌رو شدم و از آن گذشته، در سطح رسانه‌های اجتماعی نیز شدیدا مورد انتقاد قرار گرفتم، اما با استواری ایستادم و مقابله کردم. نتیجه‌اش این ‌شد که مردم اکنون مرا با همین پوشش می‌پذیرند».   

به گفته اقرا، شاید دیگران با حجاب‌ او مشکل داشته باشند، اما خودش راحت ‌است. به گفته‌ مردم شخصیت دوگانه دارد، از یک سو حجاب و از سوی دیگر خوانندگی، و باید‌ یکی از این دو را اختیار کند. 

او در گفت‌وگویی با ایندیپندنت اردو می‌افزاید: «اکثرا از مردم می‌شنوم که تا زمانی حجابت را برنداری، نه شغلی به‌ دست می‌‌آوری و نه مشهور خواهی شد، ولی باید بگویم که آوازخوانی اشتیاق و جنون‌ من است و وقتی با حجاب در برابر جمعی از افراد حاضر در صحنه می‌‌خوانم، احساس امنیت می‌‌کنم».

او در ادامه می‌گوید: «در خانواده‌ای كه به آن تعلق دارم، روش لباس پوشیدن زنان، این است. سپاس‌گزار خدای خود هستم که خانواده‌ام در تحقق آرزو و شوقم همیشه از من حمایت کرده‌اند. حجاب من هویت من است و هرگز هویت خود را به خاطر طرز دید دیگران تغییر نخواهم داد».   

به گفته اقرا، اگر توانایی و استعداد داشته باشید، هیچ کس مانع پیشرفت شما نخواهد شد. شاید این کار اندکی زمان‌گیر باشد، اما هیچ‌کس نمی‌تواند تضمین کند که تغییر پوشش باعث پیشرفت و شهرت خواهد شد.

طبق اظهارات اقرا، او نمی‌‌داند که چه تعدادی از افراد چهره‌‌‌اش را به خاطر دارند، اما مطمئن است که حجاب‌ او در یاد همگان مانده‌ است. 

فرازصدیقی، همسر آینده اقرا، با یادآوری روزهای دوران دانشگاه، می‌گوید: «وقتی اقرا به گروه هنری ما پیوست، دوستانم گفتند، آواز این دختر خیلی خوب‌ است، ولی روش لباس پوشیدنش مناسب نیست. حتی برخی بر این باور بودند که من دچار اشتباه بزرگی شده‌‌ام و در آینده مجبورخواهم شد تا اقرا را به رفع حجاب وادارم یا دختر دیگری را به جای او به گروه بیفزایم. اما واقعیت این‌ است که من هرگز در مورد نوع پوشش اقرا فکر نکرده‌ام. تنها چیزی که می‌‌دانستم این بود که او یک آواز خدادادی دارد و به‌واسطه، آن به قله‌های شهرت خواهد رسید».

طی چهار سال گذشته، اقرا و فراز در چندین کنسرت شرکت کرده‌اند و در این اواخر نیز «آمیزه‌ای از سرودهای ملی» را برای جشن استقلال پاکستان ساخته‌‌اند‌ که یک‌شبه در رسانه‌های اجتماعی مشهور شده ‌است. گذشته ازاین، آنان در حال تولید ترانه‌ای در مورد کشمیر هستند که به زودی ضبط خواهد شد و در دسترس همگان قرار خواهد گرفت.

اقرا می‌گوید: «ما گروه هنری خود را برای این «سوال» نامگذاری کردیم که بیش‌تر آهنگ‌های صوفیانه را در قالب «موسیقی راک» آماده می‌کنیم و می‌‌خوانیم. یکی از آموزه‌های عرفانی که از دوست‌دارانِ خدا روایت شده است، این ‌است که «از خود بطلب» یا از خود سوال کن (مرحله طلب یا خودشناسی در تصوف اسلامی). با توجه به این اصل، نام گروه هنری خود را «سوال» گذاشتیم. همچنین، برای جلب توجه نسل جوان، از سازها و آلات موسیقی شرقی و غربی استفاده می‌‌کنیم و تلاش بیش‌تر ما این ‌است که سروده‌های صوفیانه را از سراسر جهان به‌دست بیاوریم بخوانیم».

وی همچنین می‌افزاید: «هدف «گروه هنری سوال» فراهم‌ کردن بستر جدیدی برای گروه‌های هنری و خوانندگان تازه‌ است؛ جایی‌ که آنان با مشکلات و چالش‌هایی که ما در ابتدا با آن روبه‌رو بودیم، مواجه نشوند».

اقرا در ادامه می‌گوید که او و گروه موسیقی آنان تحت تاثیر سبک و اسلوب عابده پروین و نصرت فتح‌علی‌خان‌ (دو تن از چهره‌های تابناک موسیقی سنتی و صوفیانه پاکستان) قرار دارند.

بر چهره اقرا هر لحظه لبخندی به‌چشم می‌خورد و وقتی آواز می‌خواند، احساس می‌کنی که واقعا از صمیم قلب و با شوق تمام می‌‌خواند. وی می‌گوید که همسر آینده وی، فراز، نوازنده گیتار و عضو برجسته گروه هنری آنان، همواره در این عرصه از او حمایت کرده ‌است و حال که قرار است این دو با هم ازدواج کنند، تلاش دارند تا با یاری یکدیگر، جایگاه مشخصی در جامعه برای خود به‌دست آورند و در مسیر پذیرش همگانی برای هنر خود، گام بردارند.  

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independenturdu.com/

© IndependentUrdu

بیشتر از موسیقی