آوارگان داخلی افغانستان در زمستان امسال با فاجعه انسانی مواجه‌اند

آوارگان به سرپناه مناسب، غذای کافی، و تجهیزات پزشکی دسترسی ندارند

کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان، به حدود ۷۰۰ هزار آواره در سراسر افغانستان کمک کرده است و هر هفته به ۶۰ هزار نفر کمک‌های بشردوستانه ارائه می‌کند- ADEK BERRY / AFP

کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان (UNHCR)، با ابراز نگرانی از وضعیت زندگی ۳.۵ میلیون آواره داخلی در افغانستان، از جمله ۷۰۰ هزار نفری که در سال ۲۰۲۱ آواره شده‌اند، درخواست حمایت بیشتر کشورها برای جلوگیری از فاجعه انسانی کرده است.

بابر بلوچ، سخن‌گوی کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان، دیروز جمعه ۱۲ آذر، در کنفرانس رسانه‌ای در ژنو، ماه‌های آینده را برای آوارگان داخلی در افغانستان، ماه‌های بحران گرسنگی و فقر خواند و گفت که سازمان ملل متحد برای حمایت کردن از این آوارگان، به حمایت بیشتری نیاز دارد.

بابر بلوچ که در بازگشت از افغانستان گزارش وضعیت مردم در آن کشور را ارائه می‎کرد، گفت: «آوارگان به اندازه کافی غذا ندارند و این کاملا دیده می‌شود. آواره‌ها سرپناه مناسب ندارند و نداشتن لباس گرم، غذای کافی، و دسترسی به تجهیزات پزشکی، فقط بخشی از محرومیت‌هایی است که آوارگان با آن مواجه‌اند.»

بابر بلوچ گفت که با شدت گرفتن سرما در افغانستان، اوضاع برای خانواده‌هایی که بدون سرپناه‌اند و به غذای کافی دسترسی ندارند، دشوارتر می‌شود. بلوچ افزود که نزدیک به ۲۳ میلیون نفر، یا ۵۵ درصد از جمعیت افغانستان، با گرسنگی شدید روبه‌رو هستند که از این میان، نزدیک به ۹ میلیون نفر در معرض خطر قحطی قرار دارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او خاطر نشان کرد که در سال جاری، کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان، به حدود ۷۰۰ هزار آواره در سراسر افغانستان کمک کرده است و هر هفته به ۶۰ هزار نفر کمک‌های بشردوستانه ارائه می‌کند.

بابر بلوچ به دلیل گستردگی نیازمندی مردم به کمک‌های انسان‌دوستانه گفت: «اما وقتی به هزاران نفر رسیدگی می‌کنیم، هزاران نفر دیگر را می‌یابیم که به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند.»

او که اخیراً از افغانستان دیدن کرده است، گفت که مادران مجرد بدون سرپناه و غذا، افراد مسن آواره که برای مراقبت از نوه‌های یتیم خود رها شده‌اند، و افرادی که در بدترین شرایط ممکن زندگی می‌کنند، نیاز به حمایت‌های فوری دارند.

بلوچ افزود که کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان تا کنون کمک‌های بشردوستانه را از طریق کشورهای همسایه به افغانستان رسانده است و پنج پرواز دیگر حامل تجهیزات زمستانی برای هفته آینده برنامه‌ریزی شده است.

وی تاکید کرد که برای مقابله با بحران انسانی که اکنون افغانستان را تهدید می‌کند، به کمک‌های بیشتری نیاز است و سازمان ملل متحد برای شماری از خانواده‌ها تجهیزات زمستانی و برای شمار دیگر کمک‌های نقدی فرستاده است.

با گسترش فقر و گرسنگی در افغانستان و قطع شدن درآمد میلیون‌ها نفر که تا قبل از مسلط شدن طالبان بر افغانستان در نهادهای دولتی و خصوصی کار می‌کردند، سازمان‌های مددرسان بین‌المللی تلاش می‌کنند با ارائه کمک‌های بشردوستانه از وقوع فاجعه انسانی جلوگیری کنند. با این حال، به دلیل خشک‌سالی مداوم، اعمال تحریم‌ها بر طالبان، و سقوط ارز ملی افغانستان در برابر ارزهای خارجی، قیمت مواد اولیه نیز در بازار افغانستان رو به افزایش است.

به تازگی برنامه عمران سازمان ملل متحد نیز اعلام کرده است که در پی رکود بی‌سابقه اقتصادی در افغانستان و به‌منظور جلوگیری از بحران انسانی، در نظر دارد ۳۰۰ میلیون دلار پول نقد به نیازمندان و به‌ویژه به خانواده‌های دارای کودک، سالمند، و افراد معلول بدهد. در همین حال، بانک مرکزی افغانستان که زیر نظر طالبان فعالیت می‌کند، اعلام کرد که روز چهارشنبه دهم آذر، ۱۶ میلیون دلار پول نقد از سازمان ملل متحد دریافت کرده است و این پول را برای کمک به کاهش فقر و گرسنگی مصرف خواهد کرد.

برنامه جهانی غذا (WFP) که کمک‌هایش را در سه ماه اخیر در افغانستان افزایش داده، گفته است که افغانستان دچار بدترین بحران انسانی است و اگر کشورهای ثروتمند و سازمان‌های مددرسان بین‌المللی به این وضعیت توجه نکنند، فاجعه بزرگ انسانی رخ خواهد داد.