علائم سویه اومیکرون چه تفاوتی با سویه دلتا دارد؟

بیش از ۲۰۰ مورد ابتلا به اومیکرون در سراسر جهان گزارش شده است

«در حال حاضر، هیچ اطلاعاتی مبنی بر اینکه علائم اومیکرون با سایر سویه‌ها متفاوت است در دست نیست»-CANVA

پزشکان آفریقای جنوبی گفته‌اند علائم سویه اومیکرون کووید می‌تواند خفیف‌تر از علائم ناشی از ابتلا به سویه دلتا باشد که در جهان غالب است، هرچند سازمان بهداشت جهانی هشدار داده است هنوز برای نتیجه‌گیری در مورد گونه جدید سارس‌ کوو‌ـ۲ که به‌سرعت در حال شیوع است، خیلی زود است.

دکتر آنجلیک کوتسی، پزشک اهل آفریقای جنوبی و رئیس انجمن پزشکی آفریقای جنوبی که یکی از اولین کسانی بود که به ظهور سویه ویروسی متفاوتی در این کشور مشکوک شد، گفت متوجه شده است هفت بیمار درمانگاه او علائمی متفاوت با علائم معمولی داشتند که در بیماران مبتلا به سویه دلتا مشاهده می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او به خبرگزاری ای‌اف‌پی گفت «آنچه آن‌ها را به مطب کشاند خستگی و بی‌رمقی مفرط بود» و در ادامه افزود که بیماران درد عضلانی خفیف، «خارش گلو» و سرفه خشک داشتند.

دکتر کوتسی گفت او در ۱۸ نوامبر وقتی در هفت بیمار علائم متفاوتی بروز کرد، به مقام‌های بهداشت و درمان هشدار داد که «تصویری بالینی وجود دارد که با [سویه] دلتا جور درنمی‌آید».

او به رویترز گفت: «علائم در آن مرحله با ابتلای ویروسی عادی بسیار مرتبط بود. و چون در ۸ تا ۱۰ هفته گذشته موارد [ابتلا به] کووید‌ـ۱۹ مشاهده نکرده‌ایم، تصمیم گرفتیم آزمایش بگیریم.»

«در موج سوم شیوع، بیماران زیادی دیده‌ایم که به سویه دلتا مبتلا بوده‌اند. و این یکی با تصویر بالینی جور در‌نمی‌آمد. بیشتر پزشکان علائم خیلی خیلی خفیفی مشاهده می‌کنند و هیچ‌کدام آن‌ها تاکنون بیماران را در مطب پذیرش نکرده‌اند.»

دکتر کوتسی گفت آن‌ها توانسته‌اند بیماران را با رعایت جوانب احتیاط، در منزل درمان کنند.

به گفته این پزشک، سویه مذکور افراد ۴۰ سال به پایین را مبتلا کرده است. او گفت حدود ۵۰ درصد بیمارانِ دارای علائم اومیکرون که او درمان کرده است واکسن نزده بودند.  

با وجود این، در نشستی که روز دوشنبه وزارت بهداشت آفریقای جنوبی برگزار کرد، علائمی که دکتر آنبن پیلِی، پزشک عمومی، فهرست‌وار ذکر کرد برای کسانی که دچار کووید‌ـ۱۹ شده‌اند، آشناست. او گفت: «ما بیمارانی را می‌بینیم که سرفه خشک، تب، تعریق شبانه و بدن‌درد شدید دارند. وضعیت افراد واکسینه‌شده به‌مراتب بهتر است.»

او در ادامه افزود در ۱۰ روز گذشته، موارد ابتلا «افزایشی بسیار سریع» داشته‌ است.

سلیم عبدول، متخصص همه‌گیرشناسی، در این نشست گفت: «احتمال می‌رود سرایت‌پذیری بالاتر باشد. به‌سرعت موارد بیشتری خواهیم داشت، همین الان هم شواهد اولیه‌اش را داریم می‌بینیم.»

به گزارش یک روزنامه هندی، مقام‌های بهداشت و درمان در دهلی درباره سویه جدید با همتایانشان در آفریقای جنوبی صحبت کرده‌اند و به آن‌ها گفته شده است که نواحی درگیر [با این سویه] شاهد میزان بسیار پایین موارد بستری مرتبط با اومیکرون بوده است. تاکنون، هیچ مورد مرگی در ارتباط با این سویه جدید در جهان ثبت نشده است.

منابع آگاه هندی به ایندین اکسپرس گفته‌اند: «تاکنون، فقط به‌صورت بیماری خفیف بروز کرده است و خستگی شدید و سوزش گلو علائم شایع بوده‌اند.» 

بیش از ۲۰۰ مورد ابتلا به اومیکرون در سراسر جهان گزارش شده است که از دست‌کم ۲۰ کشور بوده‌‌اند. بریتانیا اکنون دارای ۱۴ مورد ابتلا به اومیکرون است که در اسکاتلند، ناتینگهام، اسکس و وست‌مینستر ثبت شده‌اند.

روز یکشنبه ۲۸ نوامبر، دکتر کوتسی در برنامه «اندرو مار» شبکه بی‌بی‌سی گفت بریتانیا پس از شناسایی دو مورد اول ابتلا به سویه جدید در انگلستان، «بی‌جهت هول کرده است».

او گفت: «فکر می‌کنم همین الان هم توی کشورتان دارید و خودتان خبر ندارید، و می‌گویم بله، در این مرحله بی‌تردید می‌گویم.»

سازمان بهداشت جهانی (WHO) اومیکرون را «گونه نگران‌کننده» تشخیص داده و تاکید کرده است احتیاط شود زیرا هنوز خیلی زود است بگویند این سویه چقدر خطرناک یا مسری است.

سازمان بهداشت جهانی یکشنبه ۲۸ نوامبر، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «نخستین موارد ابتلا میان دانشجویان گزارش شد‌ــ افراد جوان‌تری که احتمال می‌رود بیماری در آن‌ها خفیف‌تر بروز کند‌ــ اما شناخت میزان شدت سویه اومیکرون روزها تا هفته‌ها طول خواهد کشید.»

این نهاد بهداشت و سلامت اضافه کرد که «در حال حاضر، هیچ اطلاعاتی مبنی بر اینکه علائم اومیکرون با سایر سویه‌ها متفاوت است در دست نیست».

سویه بی.۱.۱.۵۲۹ (B.1.1.529) را موسسه ملی بیماری‌های مسری آفریقای جنوبی (NICD) در ۲۵ نوامبر (۴ آذر) شناسایی و اعلام کرد.

در پی کشف سویه جدید، کشورهای سراسر جهان محدودیت‌های مرزی‌شان را تشدید و سفر هوایی از آفریقای جنوبی را ممنوع کرده‌اند. در انگلستان، برای کاهش سرعت شیوع این ویروس، ماسک اجباری به وسایل نقلیه عمومی و فروشگاه‌ها بازگشته است.

© The Independent