هوش مصنوعی در خدمت امنیت بریتانیا

«سازمان اطلاعات مخفی باید برای مبارزه با کشورهای متخاصم از فناوری‌های نوین برخوردار شود»

مقام‌های بلندپایه امنیتی و نظامی بارها هشدار داده‌اند که خطر عقب افتادن در مسابقه اطلاعات جاسوسی بریتانیا را تهدید می‌کند-CANVA

رئیس سازمان اطلاعات مخفی «ام‌آی۶» (MI6) بریتانیا هشدار داد که این سازمان اطلاعاتی و امنیتی باید در اجرای کارهای محرمانه خود، سیاست‌های بازتری در پیش گیرد و از فناوری‌های نوین برخوردار شود تا بتواند با تهاجم کشورهای متخاصم در عصر دیجیتال مقابله کند.

هوش مصنوعی، رایانش کوانتومی و فناوری دیجیتالی شیوه کار جاسوسان برای محافظت از کشور (بریتانیا) را کاملا متحول کرده است و این سازمان باید با شرکت‌های حوزه فناوری همکاری کند تا از تازه‌ترین نوآوری‌ها بهره‌مند شود.

ریچارد مور در اولین سخنرانی خود در مقام رئیس این سازمان، موسوم به «سی» (C)، گفت که جیمز باند عصر نوین نمی‌تواند برای خنثی کردن تهدیدهای جدیدی که پیش می‌آید فقط به کارشناس مقیم «مانند کیو (Q) در فیلم‌های باند» اکتفا کند.

اخیرا فاش شد که در مقر اصلی ام‌آی۶، واقع در واکس‌هال کراس لندن، بخشی وجود دارد که کارکنانش «کیو»های واقعی‌اند.

اما رئیس این سازمان امنیتی در سخنرانی خود در اتاق فکر موسسه بین‌المللی مطالعات راهبردی «آی‌آی‌اس‌اس» (IISS) به این نکته اشاره کرد که مثلا داده‌های زیست‌سنجشی و فناوری تشخیص چهره باعث شده است که تغییر هویت ماموران امنیتی در کشورهای متخاصم به‌طوری که  لو نروند و به خطر نیفتند، دشوارتر شود.

مور می‌خواست بر این موضوع تاکید کند که نیاز به «شناخت» صنعت فناوری بریتانیا و جهان روزافزون است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مور گفت: «از تغییرات بنیادینی که این موضوع در فرهنگ ام‌آی۶ پدید می‌آورد، هرچه بگویم کم گفته‌ام؛ زیرا ما از قدیم برای ساخت فناوری‌هایی در سطح جهانی همواره ابتدا بر ظرفیت‌های خود تکیه کرده‌ایم؛ فناوری‌هایی که برای محرمانه ماندن فعالیت‌ها و اجرای ماموریت‌ها‌یمان به آن‌ها نیاز داشته‌ایم.»

 با توجه به آنکه «پیشرفت‌ها در مهندسی کوانتوم و زیست‌شناسی مهندسی شده کل صنایع را دستخوش دگرگونی می‌کند»، از موارد این ضرورت جدید «مشارکت با بخش خصوصی به منظور یافتن فناوری‌ها نو» است. بر اساس اطلاعاتی که برملا شده است، ام‌آی۶، ام‌آی۵  و جی‌سی‌اچ‌کیو (ستاد ارتباطات دولت-GCHQ) برای میزبانی داده‌هایشان در فضای ابرواره با آمازون قرارداد بسته‌اند.

مور مقابله با چین، روسیه، ایران و تروریسم بین‌المللی را «چهار» اولویت «بزرگ» نهادهای اطلاعاتی (غرب) اعلام کرد. او می‌گوید که دولت‌های متخاصم در تدارک جنگ مخفی جدیدی‌اند و «مخالفان ما پول خرج می‌کنند و در حوزه هوش مصنوعی، رایانش کوانتومی و زیست مصنوعی سوداهایی بلندپروازانه دارند چون می‌دانند... این کار اهرم قدرت است.»

مقام‌های بلندپایه امنیتی و نظامی بارها هشدار داده‌اند که خطر عقب افتادن در مسابقه اطلاعات جاسوسی بریتانیا را تهدید می‌کند.

مور گفت: «حقوق می‌گیرم که سویه‌های تهدیدآمیز اوضاع را زیر نظر داشته باشم. ام‌آی۶ باید جهان را آن طوری که هست نه آن طوری که ما دوست داریم باشد، مدنظر داشته باشد. نباید به گرته‌برداری از صنعت فناوری جهان دلخوش باشیم بلکه باید آن را بشناسیم. داریم از طریق صندوق سرمایه‌گذاری راهبردی در امنیت ملی مشکلات ماموریتی خود را با افراد بااستعداد سازمان‌ها در میان می‌گذاریم؛ افرادی که در حالت عادی کاری به کار حوزه امنیت ملی ندارند.»

© The Independent

بیشتر از جهان