آفریقای جنوبی خواستار لغو فوری ممنوعیت‌های سفر شد

رئیس‌جمهوری آفریقای جنوبی گفت کشورش به جای تشویق برای شناسایی «اومیکرون» در حال مجازات شدن است

سیریل رامافوزا،‌ رئیس‌ جمهوری آفریقای جنوبی-PHILL MAGAKOE / POOL / AFP

رئیس‌ جمهوری آفریقای جنوبی ممنوعیت‌های سفر علیه کشورش را به دلیل پیدا شدن سویه تازه ویروس کرونا (اومیکرون)، محکوم کرد.

به گزارش بی‌بی‌سی،‌ سیریل رامافوزا گفت که «از این اقدام غیرقابل توجیه عمیقاً ناامید است»، و خواستار لغو فوری ممنوعیت‌ها شد.

رامافوزا با بیان این که هیچ مبنای علمی برای ممنوعیت سفر وجود ندارد، گفت:‌ «جنوب آفریقا قربانی تبعیض ناعادلانه است.»

رئیس ‌جمهوری آفریقای جنوبی گفت: «تنها نتیجه‌ای که ممنوعیت سفر دارد این است که به اقتصاد کشورهای آسیب‌دیده صدمه بیشتری وارد کند و توانایی آن‌ها را برای واکنش به این همه‌گیری و بهبودی از آن تضعیف ‌کند.»

او با این استدلال که چنین ممنوعیت‌هایی در جلوگیری از گسترش ویروس موثر نخواهد بود، گفت: «از کشورها می‌خواهم پیش از آن که آسیب بیشتری به اقتصاد ما وارد شود، فوراً تصمیمات خود را تغییر دهند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او سویه اومیکرون را به عنوان زنگ خطری برای جهان در مورد نابرابری واکسن توصیف کرد و هشدار داد که تا زمانی که همه واکسینه نشوند، ظهور انواع بیشتری از سویه‌های جدید اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.

آفریقای جنوبی پیش از این نیز در بیانیه‌ای از ممنوعیت‌های سفر انتقاد، و اعلام کرده بود که آن کشور به جای تشویق به دلیل کشف اومیکرون، مجازات می‌شود.

بریتانیا، اتحادیه اروپا، ایالات متحده، و برخی کشورهای دیگر از جمله مناطقی هستند که پس از اعلام کارشناسان مبنی بر پیدا شدن سویه جدید کرونا در آفریقای جنوبی، محدودیت‌هایی در زمینه سفر شهروندان آن منطقه به کشورهای خود اعمال کردند. اقدامات این کشورها، از جمله بستن مرزها و تعلیق سفرهای هوایی به کشورهای جنوب آفریقا، در شرایطی صورت می‌گیرد که سازمان جهانی بهداشت با اشاره به عجولانه بودن چنان تصمیمی، هشدار داده است که باید رویکردهای علمی مدنظر قرار گیرند.

ماتشیدیسو موتی، مدیر بخش آفریقای سازمان جهانی بهداشت، روز یکشنبه، ۲۸ نوامبر (هفتم آذر)، اعلام کرد: «با توجه به آن که اومیکرون اکنون در چندین منطقه از جهان شناسایی شده است، اعمال ممنوعیت‌های سفر که آفریقا را هدف قرار می‌دهد، به همبستگی جهانی آسیب می‌زند.»

سویه جدید ویروس کرونا به نام اومیکرون اکنون در تعدادی از کشورهای جهان، از جمله بریتانیا، آلمان، استرالیا، اسرائیل، و کانادا  شناسایی شده است.

اعلامیه هفته گذشته سازمان بهداشت جهانی، اومیکرون را «سویه‌ای نگران‌کننده» توصیف کرد. این نهاد می‌گوید احتمال می‌رود که این سویه خاص در مقابل واکسن‌های موجود مقاوم باشد و همه‌گیری کرونا را طولانی‌تر کند.

بیشتر از جهان