ارتش اسرائیل برای احتمال «شکست مذاکرات هسته‌ای» آماده می‌شود

اجرای مانور نظامی مشترک با سایر کشورها، اسرائیل را برای اقدام نظامی هماهنگ آماده می‌کند

پس از امضای توافقنامه ابراهیم، ارتش اسرائیل رزمایش‌هایی را با کشورهای عربی خلیج فارس آغاز کرده است - JALAA MAREY / AFP

ارتش اسرائیل به توسعه توانایی خود برای انجام یک حمله نظامی علیه برنامه هسته‌ای ایران، ادامه می‌دهد تا در شرایط ضروری بتواند از آن استفاده کند.

پس از پنج ماه وقفه، قرار است روز دوشنبه مذاکرات غیرمستقیم بین ایالات متحده و ایران با میانجیگری سایر طرف‌های توافق هسته‌ای آغاز می‌شود. این تلاش به امید برقراری مجدد توافق برای مهار جاه‌طلبی‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی انجام می‌شود.

به نوشته جروزالم پست، نیروهای دفاعی اسرائیل در حال آماده‌سازی برای جنگ با ایران یا نیروهای نیابتی آن مانند حزب الله لبنان نیست، اما ارتش اسرائیل شمال و جنوب کشور را زیر نظر داشته است.
در ماه های اکتبر و نوامبر رزمایشی در شمال اسرائیل برگزار شد و برنامه هایی برای برگزاری مانورهای دیگری در سال آینده وجود دارد.  افزایش تمرینات برای سال ۲۰۲۲ به دنبال سال ها آرامش است. این اقدام بزرگترین عملیات آموزشی در پنج سال اخیر، به ویژه برای نیروهای ذخیره خواهد بود.

پس از امضای توافقنامه ابراهیم، ارتش اسرائیل رزمایش‌هایی را با کشورهای عربی خلیج فارس آغاز کرده است. همچنین در پیامی به ایران، اسرائیل در یک رزمایش امنیتی چندجانبه دریایی در دریای سرخ با حضور امارات متحده عربی، بحرین و فرماندهی مرکزی نیروی دریایی آمریکا (NAVCENT) شرکت کرد.

رزمایش اوایل نوامبر اولین رزمایش در نوع خود بود و نشان داد که در صورت انجام اقدام نظامی علیه ایران، اسرائیل به چه نوع ائتلافی ممکن است بپیوندد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برد کوپر، فرمانده، ناوگان پنجم و نیروهای دریایی ترکیبی ایالات متحده در آن زمان گفته است: «این هیجان‌انگیز است که نیروهای ایالات متحده با شرکای منطقه‌ای آموزش ببیند تا قابلیت‌های امنیت دریایی جمعی ما را تقویت کند.  همکاری دریایی ما به حفظ آزادی دریانوردی و جریان آزاد تجارت کمک می کند که برای امنیت و ثبات منطقه ضروری است.»

همچنین نشانه‌هایی از تشکیل یک ائتلاف هوایی وجود دارد.  جت های اسرائیلی اخیرا یک بمب افکن سنگین استراتژیک B-1B و سوخترسان‌های KC-10 را در مسیر خلیج فارس اسکورت کردند. جت‌های مصر، اردن، بحرین و عربستان سعودی نیز این هواپیماها را هنگام پرواز در حریم هوایی مربوطه اسکورت کردند.

تمرکز این رزمایش بر «گسترش و ارتقای قابلیت‌های عملیاتی نیروهای شرکت‌کننده» با تمرکز بر حملات هوا به هوا و هوا به زمین، و همچنین فرار از سیستم‌های پدافند هوایی زمینی «و سناریوهای عملیاتی مختلف در قلمرو دشمن» بود.

در حالی که دیپلمات‌های اسرائیل به طور شبانه‌روزی برای تأثیرگذاری بر ایالات متحده، بریتانیا و فرانسه در مذاکرات ایران کار می‌کنند، بنی گانتز، وزیر دفاع این کشور گفت که بهترین سناریو توافقی خواهد بود که نه‌تنها بر غنی‌سازی اورانیوم متمرکز شود، بلکه بر برنامه موشکی بالستیک تهران و دشمنی منطقه‌ای آن نیز کار کند.

بنی گانتز گفت: «در رابطه با ایران، ما باید بر شرکای خود تأثیر بگذاریم و با آنها گفتگو کنیم. وظیفه دیگر ما ایجاد نیروی نظامی است که به خودی خود موضوع مهمی است.  من به [ارتش] دستور دادم تا به موازات گفتگو با شرکای استراتژیکمان در منطقه، قدرت نظامی را هم بهبود بخشند.»