نگرانی از سویه جدید کرونا؛ نفت ١٠ درصد ارزان شد

قیمت نفت برنت بیشترین کاهش از آوریل ٢٠٢٠ را تجربه کرده است

نفت طی یک روز یک دهم ارزش خود را از دست داد- JUSTIN SULLIVAN / Getty Images via AFP

در حالی که اعلام شده بود ایالات متحده قصد دارد عرضه نفت خود در بازار را افزایش دهد و پس از آنکه گزارش‌ها از شیوع یک نوع جدید از کووید در جهان منتشر شد، قیمت نفت در بازار حدود ۱۰ درصد ریزش کرد.

به نوشته فایننشیال تایمز، قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت، ۱۳ درصد کاهش یافت و به ۶۸.۱۵ دلار در هر بشکه رسیده است.  شاخص بین‌المللی نفت برنت نیز با ۱۲ درصد کاهش به ۷۲.۷۲ دلار در هر بشکه رسید.

هر دو شاخص بزرگترین کاهش یک روزه خود را از آوریل ۲۰۲۰ تجربه کردند.  این کاهش قیمت چند روز پس از آن اتفاق افتاد که کاخ سفید که نگران افزایش هزینه‌های بنزین و تورم گسترده بود، اعلام کرد که ۵۰ میلیون بشکه نفت خام از ذخایر استراتژیک نفت خود را در ماه‌های آینده به بازار تزریق می‌کند.

با این حال اعلامیه آمریکا که روز سه شنبه منتشر شد، تأثیر کمی بر قیمت‌ها داشت.  اما اخبار مربوط به نوع جدید کووید که برای اولین‌بار در بوتسوانا شناسایی شد، نگرانی‌های بسیاری ایجاد کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روری جانستون، مدیر عامل گروه تحقیقاتی پرایس استریت، در این باره می‌گوید: «با توجه به اینکه نرخ واکسیناسیون از تابستان به شدت افزایش یافته است بدیهی است که این سؤال مطرح است که آیا این نوع جدید واقعاً تهدیدی برای تقاضای نفت خواهد بود یا خیر. اما بازارها منتظر این موضوع نیستند. امروز بفروش، بعداً سؤال بپرس.»

قرنطینه‌های سال گذشته تقاضای جهانی را در بدترین مرحله تا ۲۰ درصد کاهش داد. اما کاهش محدودیت‌ها، کاهش عرضه توسط ائتلاف اوپک پلاس و مخارج سنگین دولت از آن زمان باعث بهبود قیمت نفت شده است.

تحلیلگران معتقدند که سقوط ناگهانی قیمت نفت می‌تواند اوپک پلاس را مجبور کند تا افزایش عرضه برنامه‌ریزی‌شده را در جلسه هفته آینده به حالت تعلیق درآورد.

نیل شیرینگ از شرکت کپیتال اکونومیکس در این باره گفت: افت قیمت نفت نشان‌دهنده ترس از این است که نوع جدید ویروس به محدودیت‌های گسترده سفر و کاهش تقاضای نفت منجر شود.

اوپک قرار است هفته آینده تشکیل جلسه دهد و این نگرانی‌های تقاضا می‌تواند آنها را وادار کند که افزایش تدریجی عرضه برنامه‌ریزی‌شده خود را به تأخیر بیندازند یا متوقف کنند.

تحلیلگران اوپک پلاس قبلاً پیش‌بینی کرده‌اند که بازار نفت در ماه‌های ابتدایی سال ۲۰۲۲ با مازاد عرضه مواجه می‌شود و اگر آمریکا و سایر کشورها به تزریق ۶۶ میلیون بشکه نفت ادامه دهند، این مازاد ممکن است تا حد ۱.۱ میلیون بشکه در روز در ماه‌های ژانویه و فوریه افزایش یابد.  

بیشتر از اقتصاد