روسیه از هشدار آمریکا به ایران انتقاد کرد

پس از پنج ماه توقف، مذاکرات از روز دوشنبه سر گرفته می‌شود

مذاکرات غیرمستقیم بین ایالات متحده و ایران با هدف احیای برجام، پس از تغییر رئیس جمهوری در ایران، از روز دوشنبه از سر گرفته می‌شود- JOE KLAMAR / AFP

پس از آنکه آمریکا ایران را تهدید کرد که اگر ایران با آژانس همکاری نکند، در جلسه ماه آینده سازمان ملل پرونده هسته‌ای ایران را مطرح خواهد کرد، روسیه نسبت به این موضوع واکنش نشان داد و اعلام کرد که این قبیل اقدامات به مذاکرات گسترده‌تر درباره توافق هسته‌ای ایران آسیب می‌زند.

به گزارش رویترز، ایالات متحده روز پنجشنبه تهدید کرد که اگر ایران تنش با آژانس همکاری نکند و اجازه نصب مجدد دوربین‌ها در یکی از مراکز هسته‌ای را صادر نکند، موضوع را در سازمان ملل پیگیری خواهد داد.

میخائیل اولیانوف، سفیر روسیه در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در کنفرانسی خبری با همتای چینی خود گفت: «من معتقدم که همتایان آمریکایی ما نباید صبر خود را از دست بدهند و معتقدم همه ما باید احساسات خود را کنترل کنیم.»

او افزود: «من از این بیانیه خاص هیئت ایالات متحده (در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی) استقبال نمی‌کنم. به نظرم مفید نیست.»

مذاکرات غیرمستقیم بین ایالات متحده و ایران با هدف احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام، پس از تغییر رئیس‌جمهوری در ایران و روی کار آمدن ابراهیم رئیسی، از روز دوشنبه از سر گرفته می‌شود. از حدود پنج ماه پیش، مذاکرات بین طرفین متوقف شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس توافق سال ۲۰۱۵، تحریم‌ها علیه ایران در ازای اعمال محدودیت بر فعالیت‌های هسته‌ای این کشور لغو شد. اما  دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت آمریکا در سال ۲۰۱۸ با بیان اینکه ایران به تعهدات خود پایبند نیست، واشنگتن را از این توافق خارج کرد و تحریم ها را دوباره علیه تهران اعمال کرد.

ایران نیز با زیر پا گذاشتن بسیاری از محدودیت‌ها به خروج ایالات متحده از برجام پاسخ داد و زمان لازم برای دستیابی به مواد هسته‌ای مورد نیاز برای ساخت بمب هسته‌ای را کاهش داد.
اگرچه  تهران به طور دائم تلاش برای دستیابی به سلاح اتمی را رد کرده است.

اولیانوف در این رابطه گفت: «ایالات متحده برای مدت طولانی با ایرانی ها مذاکره نکرده و از یاد برده که ایرانی ها تحت فشار کاری انجام نمی دهند. اگر تحت فشار قرار بگیرند، مقاومت می کنند.»

بیشتر از