ستاره پاپ: مردها باید آموزش یائسگی ببینند

«باید یاد می‌گرفتم چطور خودم را برای ماهیتابه‌هایی که از آشپزخانه پرت می‌شد، آماده کنم»

راد استوارت و همسرش پنی لنکستر - TOLGA AKMEN / AFP

سِر راد استوارت گفته است که کلاس‌های آموزشی یائسگی برای مردها «راهی بسیار خوب در جهت» کمک به شوهرها و شرکای زندگی زنان برای درک عوارض آن‌هاست. این خواننده راک ۷۶ ساله گفت سال گذشته مشاهده این‌که چگونه همسرش «پنی لنکستر» با عوارض شدید یائسگی مقابله کرده، «وحشتناک» بوده است. 

استوارت در برنامه «لوس ویمن» کانال «آی تی وی» [بریتانیا] گفت: «گوگل کردم و گوگل کردم و گوگل کردم. هنگامی‌که او [همسرش] دوره یائسگی را می‌گذراند، آن را گوگل کردم.» «او در شرایطی شکننده بود. من تنها باید گوش می‌کردم و یاد می‌گرفتم چطور خودم را برای ماهیتابه‌هایی که از آشپزخانه پرت می‌شد، آماده کنم.» 

«وحشتناک بود چون او حقیقتا کسی که با او ازدواج کرده بودم، نبود. ما درباره‌اش حرف زدیم که فکر می‌کنم مهم‌ترین چیزی است که یک زوج می‌توانند انجام دهند و او - درمیان گریه که پنی دوست دارد - توضیح داد و درباره‌اش صحبت کرد و این کاری است که زوج‌ها می‌کنند.» استوارت در پاسخ به این سوال که آیا باید به مردها درس یائسگی داد، گفت: «حتما – این بهترین راه است.‌» «مردهای باید آن [یائسگی] را تحمل و درک کرده و از آن عبور کنند.» 

او در این برنامه گفت که هرچند او هنوز صراحتا با دوستان مردش در مورد یائسگی گفتگو نکرده است، اما اگر این موضوع مطرح شد، به آن‌ها «خواهد گفت از خودشان درک نشان دهند.» او افزود: «بعضی از آن‌ها باید همین حالا درباره‌اش حرف بزنند.»

اظهارات راد استوارت در گرماگرم گزارش نشریه «دیلی میل» پیرامون کلاس‌های یائسگی برای مردها مطرح شده که از ماه آوریل سال جاری توسط بنیاد بیمارستان نظام درمان عمومی «ساوث تیز» آغاز شده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پنی لنکستر ۵۰ ساله در حال حاضر در جریان کارزار برای لغو هزینه داروهای هورمون درمانی جایگزین (HRT) و حمایت از زنانی است که دوره یائسگی را می‌گذرانند. هورمون درمانی، جایگزین ‌درمانی است که مقدار هورمون استروژن را که در زنان در بدو یائسگی کاهش می‌یابد، جبران و عوارض یائسگی را برطرف می‌کند. عوارض یائسگی شامل نوسانات خلقی، ریزش مو، مه مغزی [گیجی]، وحشت‌زدگی، داغ شدن بی‌مقدمه، عدم تمایل جنسی و پوکی استخوان است.

پنی لنکستر که مجری تلویزیون و مدل است به هم‌قطارانش در برنامه «لوس ویمن» به‌روزهایی که عارضه یائسگی او به‌ویژه شدید بوده است اشاره کرد و گفت «همه‌چیز خراب بود» و افزود در حال پختن شام بود که «تحملش تمام شد.» او گفت: «شام را به آن‌طرف آشپزخانه پرت کردم. جیغ کشیدم و به‌گریه افتادم. پسرها [فرزندانش] آمدند و مرا در آغوش کشیدند. راد گفت: «یک دقیقه به مامان فرصت بدهید.» بنابراین بخت با ما بود که آن [یائسگی] را علنا مطرح کردیم.» 

ماه گذشته، دولت [بریتانیا] موافقت کرد بهای نسخه‌های تکراری برای هورمون درمانی جایگزین را کاهش دهد که به معنای آن است که زنان تنها یک‌بار در سال برای آن هزینه می‌کنند و سالیانه ۲۰۰ پوند صرفه‌جویی خواهند کرد. هرچند این تصمیم با استقبال بسیاری از فعالان کارزار یائسگی ازجمله کارولین هریس، نماینده پارلمان از حزب کارگر روبه‌رو شده است، اما لنکستر گفت این نوع درمان باید برای زنان رایگان شود. او افزود: «ازدواج‌های بسیاری از هم می‌پاشد. زنان باید حرفه خود را به‌خاطر عوارض یائسگی ترک کنند؛ پزشکان بدون آن‌که لازم باشد برای زنان داروهای ضدافسردگی تجویز می‌کنند.» «این‌هم هزینه است، پس چرا نباید زنان را تحت درمان موردنیازشان قرار داد و چرا باید برای آن هزینه کنند؟»

© The Independent

بیشتر از زندگی