آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نصب سانتریفیوژهای پیشرفته را تایید کرد

نماینده ایران در آژانس: فعالیت پنهانی نداریم

ALEX HALADA / AFP- سرپرست موقت سازمان انرژی هسته ای کرونل فورتا

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز (دوشنبه)، تایید کرد که ایران سانتریفیوژهای پیشرفته‌تر را در تاسیسات هسته‌ای اش نصب کرده است. مقامات تهران پیش‌تر اعلام کرده بودند که به عنوان سومین مرحله از روند کاهش تعهدات هسته‌ای در برجام، محدودیت‌ها در برنامه‌های تحقیق و توسعه هسته‌ای را کنار می‌گذارند.

خبرگزاری فرانسه نوشت: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای اعلام کرد که ایران ۲۲ سانتریفیوژ نسل چهارم IR-4، یک سانتریفیوژ نسل پنجم IR-5  ، سه سانتریفیوژ IR-6 s و ۳۰ سانتریفیوژ نسل ششم IR-6 را در سایت نطنز نصب کرده است.

فردریک داهل، سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، می‌گوید در حال حاضر۲۲ دستگاه سانتریفیوژ IR-4 در تأسیسات نطنز در حال نصب‌اند و این در حالی است که تعداد این نوع سانتریفیوژ در این سایت در چند ماه گذشته ۱۱ دستگاه بوده است. البته آژانس اعلام کرده که هنوز این سانتریفیوژها عملیات غنی‌سازی انجام نداده‌اند.

این در حالی است که نشست شورای حکام آژآنس بین‌المللی انرژی اتمی برای بررسی موضوع ایران در وین در حال برگزاری است.

کرونل فروتا، مدیرکل موقت آژانس که به تازگی از سفر به تهران بازگشته در وین به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ خواهد داد.

آژانس در حالی بر کاهش تعهدات هسته‌ای ایران مهر تایید می‌زند که به گزارش رویترز ‌از ایران خواسته در مورد کشف اثر اورانیوم غنی شده در انباری در تورقورآباد توضیح دهد. بنیامین نتانیاهو،‌نخست وزیر اسرائیل در جریان سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل در سال گذشته،‌ ادعای نگهداری مواد رادیواکتیو در این انبار را مطرح کرد و از آژانس خواست از آن بازرسی کند. 

همزمان کاظم غریب آبادی،‌ نماینده ایران در آژانس وجود هرگونه فعالیت هسته‌ای پنهانی در ایران را تکذیب کرده است. جان بولتون،‌ مشاور امنیت ملی آمریکا مدعی شده بود، مدیرکل موقت آژانس برای رایزنی در مورد احتمال برخی فعالیت‌های هسته‌ای پنهانی به اوایل هفته جاری به تهران سفر کرد. 

غریب آبادی در این زمینه گفت، آژانس، یکی از نهادهای وابسته به دولت آمریکا نیست که بولتون بتواند دستورکار بازدیدهای مقامات آن را تعیین کند. سفر فروتا،  در چارچوب تعاملات و همکاری‌های معمول ایران و آژانس انجام شد.  او افزود: تلاش برای ایجاد اخلال و انحراف در همکاری سازنده ایران و آژانس و اعمال فشار بر این نهاد، مخرب است و اقدامات متناسب ایران را به دنبال خواهد داشت.

البته آژانس از ایران خواسته‌ است همکاری بهتر و به موقع‌تری داشته باشد.

ایران در هجدهم اردیبهشت ماه همزمان با سالگرد خروج آمریکا از برجام اعلام کرد در مقابل بی تفاوتی اروپا به وعده‌های‌اش،‌ همکاری‌های خود در چارچوب برجام را در بازه‌های زمانی ۶۰ روزه به طور مرحله به مرحله کاهش می‌دهد. مرحله سوم کاهش تعهدات از روز جمعه آغاز شده و تهران تهدید کرده در صورتی که اعضای باقی مانده در برجام تعهدات خود را انجام ندهند،‌ باز هم همکاری‌های خود را کاهش خواهد داد. 

بیشتر از