حمله سایبری به سیستم اطلاعات سدهای ایران؛ شایعه یا واقعیت؟

سیستم‌های ارزیابی میزان ذخایر سدهای ایران قطع شده است اما مسئولان حمله سایبری را تکذیب می‌کنند

گفته می‌شود حتی دسترسی کارکنان شرکت مدیریت منابع آب به فضای مجازی از جمله واتس‌اپ هم از بین رفته است‌ـ www.softwaretst.com

جام‌جم آنلاین به نقل از یک منبع آگاه خبر داده است که در دو هفته گذشته، سیستم‌های مربوط به جمع‌آوری و ارزیابی میزان ذخایر سدهای ایران کامل قطع شده، به نحوی که در این مدت هیچ‌گونه دسترسی به میزان ذخایر سدهای ایران وجود نداشته است.

این منبع آگاه اضافه کرده است که اگرچه مسئولان بخش انفورماتیک شرکت مدیریت منابع آب خبر حمله سایبری را تایید نمی‌کنند، شرایط به وجود آمده احتمال وقوع حمله سایبری را قوت می‌بخشد. به گفته او، حتی دسترسی کارکنان شرکت مدیریت منابع آب به فضای مجازی از جمله واتس‌اپ هم از بین رفته است؛ در حالی که تا پیش از این، برای انتقال اطلاعات از این اپلیکیشن‌ها استفاده می‌شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مدیرکل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل وزارت نیرو در واکنش به این سخنان، حمله سایبری به سدها را تکذیب کرد. سیداعتضاد مقیمی به ایلنا گفت: «بابت دسترسی به اطلاعات شبکه هیچگونه مشکلی نیست و این خبر کاملا تکذیب می‌شود.» او با بیان اینکه نه حمله‌ای شده است و نه مشکلی داریم، افزود: «به دلیل برخی مسائل، دسترسی‌های خارج از شبکه به اطلاعات را محدود کردیم اما خودمان به تمامی اطلاعات کاملا دسترسی داریم و همه‌چیز کاملا تحت کنترل است.»

گمانه‌زنی درباره حمله سایبری به تاسیسات اطلاعات سدها در شرایطی است که در ۴ آبان‌ ۱۴۰۰، سامانه هوشمند سوخت در ایران به دلیل حمله سایبری از دسترس خارج شد. شرکت هواپیمایی ماهان نیز روز یکشنبه ۳۰ آبان هدف حمله سایبری قرار گرفت، به طوری که برخی از مشتریان این شرکت هواپیمایی درباره «حمله سایبری» پیامکی دریافت کردند و سپس سایت این شرکت از دسترس خارج شد.