کرونا هست، آنفلوانزا هم می‌آید

موارد ابتلا به آنفلوانزا در ایران افزایش قابل توجه و نگران‌کننده‌ای داشته است

راه‌های پیشگیری از ابتلا به آنفلوانزا مشابه پیشگیری از کووید-۱۹ است‌ـ ATTA KENARE / AFP

در شرایطی که همه‌گیری کرونا در ایران هنوز پایان نیافته، هم‌زمان با فرا رسیدن روزهای سرد سال، تعداد بیماران مبتلا به آنفلوانزا نیز در حال افزایش است.

به گفته رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، موارد ابتلا به آنفلوانزا رو به افزایش است و تاکنون بیش از ۲۰۰ مورد ثبت‌شده با تایید آزمایشگاهی گزارش شده است. دکتر محمدمهدی گویا با اشاره به شیوع آنفلوانزای فصلی نوع اچ۳ان۲، درباره وضعیت شیوع آنفلوانزا در ایران به ایسنا گفت: «هنوز به حد آستانه هشدار نرسیده‌ایم اما به نظر می‌آید که به‌زودی به این حد آستانه می‌رسیم.»

او تاکید کرد: «در حال حاضر نگرانی ما از همراهی این دو بیماری یعنی آنفلوانزا و کووید-۱۹ است. ثابت شده است که اگر این دو بیماری هم‌زمان در کسی رخ دهد، بیماری شدیدتر و مرگ‌بارتر خواهد شد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در حال حاضر، هشت شهر ایران در وضعیت قرمز، ۵۸ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۳۶ شهر در وضعیت زرد و ۱۴۶ شهر در وضعیت آبی قرار دارند. بر اساس آخرین آمار وزارت بهداشت، در ۲۴ ساعت منتهی به دوم آذر ۱۴۰۰، ۵۱۴۴ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ شناسایی و۷۶۲ نفر از آن‌ها بستری شده‌اند. در این بازه زمانی،‌ ۱۳۲ بیمار مبتلا به کرونا نیز جان خود را از دست داده‌اند.

در چنین شرایطی، معاون درمان وزارت بهداشت نیز درباره ابتلای هم‌زمان به کرونا و آنفلوانزا هشدار داد و گفت: «مواردی از آنفلوانزا را در تهران و سطح کشور شناسایی کردیم و احتمال اینکه این موارد افزایش پیدا کند، وجود دارد.» دکتر قاسم جان‌بابایی با اشاره به مشکل بودن تشخیص آنفلوانزا و کرونا از یکدیگر، در ادامه افزود: «تشخیص آنفلوانزا از کووید-۱۹ سخت است و صرفا با روش‌های آزمایشگاهی امکان‌پذیر است. مهم افتراق آن‌ها نیست زیرا هر دو بیماری در موارد سرپایی تقریبا یک درمان دارند که آن هم ایزوله شدن و درمان‌های علامتی در حد مسکن‌های معمولی است.»

او تاکید کرد: «نکته مهم این است که در موارد سرپایی کووید-۱۹، به‌هیچ‌وجه از کورتون استفاده نشود؛ چرا که اگر فرد به آنفلوانزا مبتلا باشد، کورتون دوره و شدت آنفلوانزا را بسیار بیشتر می‌کند.»

موج ششم کرونا در ایران هنوز آغاز نشده است و گفته می‌شود که کشور در مراحل نزولی موج پنجم قرار دارد. با این حال، تداخل با آنفلوانزا شرایط را نگران‌کننده کرده است.

راه‌های پیشگیری از ابتلا به آنفلوانزا مشابه پیشگیری از کووید-۱۹ است و پزشکان توصیه می‌کنند که مواردی مانند شستن مداوم دست‌ها، حفظ فاصله فیزیکی و استفاده از ماسک همچنان بادقت رعایت شوند.