دفاع پمپئو از عملکرد دولت ترامپ در خروج از برجام

«بایدن قصد دارد به توافق پیشین بازگردد»

مایک پمپئو، وزیر خارجه پیشین ایالات‌متحده-Joe Raedle/Getty Images/AFP

مایک پمپئو، وزیر خارجه پیشین ایالات‌متحده، در توییتی از راهبرد دونالد ترامپ در خروج از برجام دفاع کرد و گفت دولت بایدن تصمیم دارد به توافقنامه سال ۲۰۱۵ بازگردد.

پمپئو در این توییت نوشت: «ما به‌درستی از برجام بیرون آمدیم، چرا که این توافقنامه راه را برای دستیابی ایران به جنگ‌افزار هسته‌ای باز می‌کرد. ما بر ایران فشار حداکثری اعمال کردیم و هم‌زمان پیوندهای نوینی میان شرکایمان برقرار کردیم. اکنون دولت بایدن می‌خواهد دوباره به برجام بازگردد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اشاره او به پیمان ابراهیم است که به‌‌ ابتکار دونالد ترامپ به‌ اختلاف کهنه میان کشورهای عربی و مسلمان با دولت اسرائیل پایان داد و در فاصله‌ کوتاهی به برقراری روابط اقتصادی، فرهنگی و سیاسی میان برخی کشورهای عربی و اسرائیل انجامید.

ترامپ با بیرون آمدن از توافقنامه هسته‌ای که آن را توافقی بد می‌دانست و با اعمال سیاست فشار حداکثری بر ایران، در پی رسیدن به‌ یک توافق تازه با ایران بود که به گفته وی راه ایران را در مسیر دستیابی به سلاح ویرانگر هسته‌ای برای همیشه ببندد. اما پس از روی کار آمدن بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۲۰ راهبرد دولت آمریکا برای مدتی ناروشن ماند و اکنون به گفته پمپئو به‌سوی بازگشت به برجام در حال چرخش است.

درحالی‌که کمتر از یک هفته دیگر مذاکرات برای ازسرگیری گفتگوهای هسته‌ای ایران در وین اتریش برگزار خواهد شد، گمانه‌زنی‌ها از سرانجام این دور تازه گفتگوها شدت گرفته است. شرکای آمریکا در منطقه می‌خواهند که این گفتگوها، تنها به مسئله هسته‌ای ایران محدود نماند و برنامه موشکی و پهپادی این کشور و نیز دخالت‌های منطقه‌ای ایران را نیز در برگیرد.

بیشتر از جهان