ائتلاف عربی از انهدام پایگاه‌های مخفی موشک‌های بالیستیک در صنعا خبر داد

به‌گفته سخنگوی ائتلاف عربی، فرودگاه صنعا به‌ محل اصلی انجام حملات برون‌مرزی تبدیل شده است

نیروهای ائتلاف یکی از سایت‌های موشکی در منطقه «ذهبان» را کاملا منهدم کرده است‌ـ عکس از مشرق‌نیوز

ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی اعلام کرد شبه‌نظامیان حوثی در صنعا از بیمارستان‌ها، افراد و سازمان‌های غیرنظامی به‌عنوان سپر انسانی استفاده می‌کنند. این ائتلاف که در سال‌های اخیر با شبه‌نظامیان حوثی در یمن درگیر بوده است، همچنین از انجام اقدام‌های پیشگیرانه برای محافظت از افراد و مکان‌های غیرنظامی خبر داد.

به گزارش العربیه، ائتلاف عربی سحرگاه روز سه‌شنبه ۲۳ نوامبر (۲ آذر) اعلام کرد که پایگاه‌های مخفی موشک‌های بالیستیک در صنعا را هدف حملات هوایی قرار داده است. بر اساس این گزارش، نیروهای ائتلاف یکی از سایت‌های موشکی در منطقه «ذهبان» را کاملا منهدم کرده است. نیروهای ائتلاف پیش از آغاز حملات هوایی به اهداف نظامی در صنعا، از غیرنظامیان خواسته بودند از نزدیک شدن به این مکان‌ها خودداری کنند. به گفته آن‌ها، این عملیات در راستای حقوق بشردوستانه بین‌المللی و اصل دفاع مشروع است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روز دوشنبه ویدیویی به‌ دست العربیه رسید که نشان می‌داد آموزش شبه‌نظامیان حوثی با هدف آزمایش یک سامانه موشکی در حال انجام است. تصاویر این ویدیو حاکی از آن بود که تعدادی از نیروهای حوثی با استفاده از هواپیمای سازمان ملل، سامانه‌ای موشکی را در فرودگاه بین‌المللی صنعا آزمایش می‌کردند تا از کارایی سیستم اطمینان حاصل کنند و هواپیما را هدفی هوایی متحرک در نظر بگیرند.

نیروهای ائتلاف عربی همچنین اشاره کردند که گمان می‌رود کارشناسان خارجی از‌ جمله عناصر سپاه پاسداران و حزب‌الله‌ بر روند این آزمایش‌ها نظارت می‌کنند. این در حالی است که ایجاد تهدید در کشتیرانی آزاد و تجارت جهانی، انتقال دانش و آموزش شبه‌نظامیان مصداق نقض قطعنامه ۲۲۱۶ شورای امنیت سازمان ملل است.

 تبدیل فرودگاه صنعا به پایگاه نظامی

ترکی المالکی، سخنگوی رسمی ائتلاف عربی، با اشاره به تصاویر ضبط‌‌شده تایید کرد که ایران از سال ۲۰۱۴، فرودگاه پایتخت یمن را به پایگاه نظامی شبه‌نظامیان حوثی‌ تبدیل کرده و با انجام پروازهای هفتگی (۲۸ پرواز در هفته) از طریق ماهان ایر، مقادیر زیادی جنگ‌افزار نظامی برای شبه‌نظامیان این گروه تامین کرده است. او در ادامه افزود شبه‌نظامیان فرودگاه را به پادگانی تبدیل کرده‌اند که کارگاه‌های نصب، تله‌گذاری انفجاری، ذخیره‌سازی و پرتاب موشک‌های بالیستیک و پهپادها برای هدف قرار دادن افراد و مکان‌های غیرنظامی در داخل و خارج یمن را شامل می‌شود.

فرودگاه صنعا به‌منظور ناوبری هوایی سازمان ملل و سازمان‌های غیردولتی بین‌المللی برای انتقال کمک‌های بشردوستانه و امدادی به صنعا باز است. با توجه به این موضوع، انجام چنین آزمایش‌هایی تهدیدی مستقیم برای هواپیماهای سازمان ملل و سازمان‌های بین‌المللی و کارکنان آن‌ها خواهد بود و جان آن‌ها را به خطر می‌اندازد.

بیشتر از جهان