بوریس جانسون پارلمان را مزاحم می‌داند

به گفته مخالفان تعلیق پنج هفته‌ای پارلمان سوء‌استفاده از قدرت است

DANIEL LEAL-OLIVAS / AFP

وکلای جینا میلر، زن بازرگانی که از بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا، برای تعلیق پارلمان به مدت پنج هفته شکایت کرده است، به دادگاه عالی این کشور گفتند که آقای جانسون به پارلمان به دیده یک «مزاحم» علیه سیاستش برای خارج کردن کشور از اتحادیه اروپا به هر قیمت، می نگرد.

آنها به قضات دادگاه گفتند تعلیق پنج هفته ای پارلمان پیش از ضرب الاجل برگزیت «سوء‌استفاده غیرقانونی از قدرت» است که توانایی تصمیم‌گیری نمایندگان پارلمان را در در زمانی بسیار حساس سلب می کند.

دادگاه عالی بریتانیا صبح جمعه حکم خود را در مورد شکایت خانم میلر که از طرف جان میجر، نخست وزیر اسبق حمایت می شود، صادر خواهد کرد. شاکی به دادگاه گفت تصمیم تعلیق پارلمان برای پنج هفته غیرقانونی است و باید لغو شود.

لرد پَنیک، وکیل خانم میلر به دادگاه گفت آقای جانسون نظر تعلیق پارلمان را در دست نوشته ای در روز ۱۶ اوت منعکس کرده که در آن گفته است شور ماه سپتامبر پارلمان چیزی جز حرافی‌های طولانی نیست که به مردم این تصویر را بدهد که نمایندگان در مقابل حقوقشان کار می کنند.

لرد پنیک افزود شوک آور است که نخست وزیر«با پیشنهاد چنین لایحه‌ای عملکرد پارلمان را درک نمی‌کند، و تصور می‌کند این لایحه مناسب است و دولت را در شرایطی چنین اضطراری در مقام پاسخگویی می گذارد».

او گفت تصمیم نخست‌وزیر برای توصیه به ملکه برای تعلیق پارلمان، «خارق العاده» است – هم به خاطر «مدت بسیار طولانی» آن و هم به دلیل آن که پارلمان در دوران بسیار حساسی که به ضرب الاجل ۳۱  اکتبر منتهی می شود، «خاموش» خواهد ماند.

لرد پنیک افزود دلیلی که آقای جانسون برای تعلیق پارلمان ارائه کرده ، برنامه قانونی جدیدی است که او برای «نطق ملکه» در روز ۱۴ اکتبر مهیا کرده است که به گفته لرد پنیک نیازی به تعلیق پنج هفته‌ای پارلمان نداشته است. 

لرد پنیک گفت نظرات نخست وزیر در مورد پارلمان که یک «مزاحم» است و این که پارلمان را «تهدیدی برای اعمال سیاست هایش» به ویژه در مورد احتمال توافق با اتحادیه اروپا می بیند، «کاملا روشن بوده است».

سر جیمز ایدی، وکیل آقای جانسون به دادگاه گفت اختیارات نخست وزیر برای تعلیق پارلمان «مربوط به خط مشی و سیاست است نه قانون».

او افزود نمایندگان پارلمان فرصت لازم برای تعامل را پیش از پایان ضرب الاجل برگزیت خواهند داشت. سر جیمز گفت:«تعلیق پارلمان از صدور لایحه ممانعت نخواهد کرد. پارلمان قادر است اگر بخواهد به سرعت  لوایح را تصویب کند».

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

www.independent.co.uk/news/uk/politics/boris-johnsona

© The Independent