فراخوان ناسا برای طرح‌ رآکتور هسته‌ای در ماه

رآکتور باید بتوند از فرودگر جدا شود و بر روی یک سامانه متحرک کار کند

رآکتور هسته‌ای، صرف‌نظر از شرایط ماه یا مریخ، انرژی ضروری را تامین می‌کند - AFP

ناسا قصد دارد یک نیروگاه هسته‌ای در ماه راه‌اندازی کند و خواستار دریافت طرح‌هایی در خصوص چگونگی انجام این کار است. 

از این منبع انرژِی شکافت هسته‌ای برای تامین شرایط زندگی دائم انسان بر روی ماه، پیش از ماموریت‌های سرنشین‌دار آینده به مریخ استفاده خواهد شد. 

سازمان فضایی ایالات متحده در حال همکاری با مهم‌ترین آزمایشگاه تحقیقات هسته‌ای دولت، آزمایشگاه‌ ملی وزارت انرژی ایالات متحده آمریکا در آیداهو است که تا پایان این دهه، این منبع تولید برق را بسازد.

سباستین کوربیسیرو، مدیر پروژه تولید برق هسته‌ای سطحی (fission surface power system) در این آزمایشگاه، می‌گوید: «ساخت یک دستگاه قابل اطمینان و قدرتمند بر روی ماه، گام حیاتی بعدی برای اکتشافات فضایی بشر است و رسیدن به این هدف، در دسترس ماست.»

این رآکتور هسته‌ای، صرف‌نظر از شرایط ماه یا مریخ، انرژی ضروری را تامین می‌کند و پیش از ارسال به فضا، روی زمین ساخته می‌شود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جیم رویتر، معاون مدیر فناوری ماموریت فضایی ناسا، می‌گوید: «انتظار دارم که سیستم‌های برق هسته‌ای سطحی، از مزایای طرح‌های ما برای سازه‌های نیروگاهی در مریخ و ماه استفاده کنند و این طرح حتی به خلاقیت و نوآوری‌هایی برای استفاده از آن در اینجا بر روی زمین، بینجامد.»

ناسا می‌گوید که طرح‌های پیشنهادی برای ساخت رآکتور مزبور، باید شامل طرح‌هایی برای سوخت اورانیوم هسته رآکتور، ابزاری برای تبدیل انرژی هسته‌ای به انرژی قابل استفاده، و سیستم مهار حرارتی برای خنک نگه داشتن رآکتور باشد، و نیز یک سامانه توزیع که به مدت ده سال، پیوسته دست‌کم ۴۰ کیلووات انرژی الکتریکی تولید کند. 

این نیروگاه همچنین باید بتواند بدون نیاز به عامل انسانی، خود را روشن و خاموش کند و قادر باشد از محوطه فرود یک فرودگر ماه، راه‌اندازی شود.

رآکتور همچنین باید بتوند از فرودگر جدا شود، بر روی یک سامانه متحرک کار کند، و قادر باشد به محوطه راه‌اندازی منتقل شود. این رآکتور در عین حال باید درون یک سیلندر ۵.۵ متری جای بگیرد و وزن آن از حدود ۶ تُن بیشتر نباشد.

ناسا می‌گوید که همه طرح‌های پیشنهادی برای این پروژه باید تا ۱۹ فوریه (۳۰ بهمن ۱۴۰۰)  ثبت شوند. 

از زمان ماموریت آپولو ۱۷ تاکنون هیچ انسانی به ماه نرفته است، اما پروژه آرتمیس ناسا قصد دارد که نخستین زن و نخستین انسان رنگین‌پوست را بر روی ماه فرود آورد و بنا دارد که نخستین پروازسرنشین‌دار خود را در سال ۲۰۲۵ به فضا پرتاب کند.

اسوشیتدپرس در تهیه این گزارش مشارکت داشته است.

© The Independent

بیشتر از تکنولوژی