توافق امارات و اسرائیل برای طراحی و ساخت شناورهای خودکار

این شناور با به‌کارگیری حس‌گرهای پیشرفته، سامانه‌های ردیابی صوتی و تصویربرداری که در یک سیستم کنترلی یکپارچه استفاده شده‌اند، می‌تواند از راه دور کنترل شود

در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که شناور روسطحی «۱۷ ام» در کنار سایر قابلیت‌هایش، برای عملیات امنیتی، مین‌روبی و تجسسی استفاده می‌شود- REUTERS/Christopher Pike/File Photo

گروه صنعتی دولتی «اج» امارات متحده عربی و شرکت هوافضای اسرائیل، آی‌ای‌آی، روز پنجشنبه برای طراحی مشترک شناورهای تجاری و نظامی بدون سرنشین توافق‌نامه‌ای امضا کردند.

به گزارش شبکه العربیه، این دو شرکت در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که شناور روسطحی «۱۷ ام» در کنار سایر قابلیت‌هایش، برای عملیات امنیتی، مین‌روبی و تجسسی استفاده می‌شود.

در این بیانیه آمده است که این شناور با به‌کارگیری حس‌گرهای پیشرفته، سامانه‌های ردیابی صوتی و تصویربرداری که در یک سیستم کنترلی یکپارچه استفاده شده‌اند، می‌تواند از راه دور کنترل شود یا به‌صورت نیمه‌خودکار یا تمام‌خودکار بدون دخالت انسان عمل کند.

فیصل البنای، مدیراجرایی و مدیرکل گروه صنعتی اج، گفته است: «این یک تحول مهم برای اج به منظور همکاری با بازیگران پیشرو حوزه دفاعی مانند ای‌آی‌ای با هدف تقویت ظرفیت تکنولوژیکی پیشرفته ما است.»

او افزود: «ما از طریق این هم‌پیمانی راهبردی می‌توانیم در مورد راه حل‌های خودمختار بهینه عملیاتی که خطرات علیه انسان‌ها را کاهش می‌دهد و پالش‌های کلیدی برای صنایع گوناگون محسوب می‌شود، اطمینان‌خاطر داشته باشیم.

مدیرکل شرکت اج تصریح کرد: «این تحولات در بازارهای داخلی و جهانی، مانند بازارهای تجاری و نظامی، درهای زیادی را به روی ما خواهد گشود.»

بیشتر از جهان