ساتوشی ناکاموتو پانزدهمین فرد ثروتمند جهان است

دارایی رمزارزی ناکاموتو بین ۷۵۰ هزار تا یک میلیون و۱۰۰ هزار بیت‌کوین است

ساتوشی ناکاموتو نام مستعار خالق بیت‌کوین است‌ـ ATTILA KISBENEDEK / AFP

ساتوشی ناکاموتو، نام مستعاری که «خالق بیت‌» با آن شناخته می‌شود، به دنبال افزایش اخیر بهای این رمزارز، اکنون پانزدهمین فرد ثروتمند جهان است. 

ثروت ناکاموتو با دارایی رمزارزی مبلغی بین ۷۵۰ هزار تا یک میلیون و۱۰۰ هزار بیت‌کوین، حدود ۷۳ میلیارد دلار برآورد شده است. این آن‌ها را [در فهرست افراد ثروتمند جهان] بالاتر از جیم و راب والتون، صاحبان والمارت و کارلوس اسلیم، کارآفرین مکزیکی، قرار می دهد. 

پوشش زنده ایندیپندنت را از بازار معاملات رمز ارز دنبال کنید.

بهای هر بیت‌کوین در اوایل این ماه به بالاترین حد و بیش از ۶۸ هزار دلار رسید که در پی افزایش ۳۰۰ درصدی سال گذشته بود. یک الگوی برجسته پیش‌بینی حاکی از آن است که احتمالا بهای این رمزارز پیش از پایان سال جاری از مرز ۱۰۰ هزار دلار می‌گذرد. در این صورت، ناکاموتو شانه‌به‌شانه وارن بافِت، سرمایه‌دار، در میان ۱۰ فرد ثروتمند جهان قرار خواهد گرفت.  

ناکاموتو در سال ۲۰۰۸ پیش از عرضه بیت‌کوین در ژانویه سال ۲۰۰۹، چشم‌انداز این رمزارز قابل معامله از فرد به فرد را در یک «مقاله سفید» (گزارشی جامع و کامل از عملکرد یک طرح یا پروژه و مشکلی که حل می‌کند) شرح داد. او پس از دو سال همکاری با دیگر برنامه‌نویسان این پروژه، کنار کشید و بیش از یک دهه است که فعالیت آنلاین نداشته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

چندین «والت» (کیف پول) بیت‌کوین نیز که تصور می‌شود متعلق به ناکاموتو بوده‌، دست‌نخورده مانده و ارزش محتویات آن از زمان آخرین استفاده، ۱۰ میلیون درصد افزایش یافته است.

رمزورازی که هویت واقعی ناکاموتو را احاطه کرده، برطرف نشده است؛ هرچند شواهد غیرعینی به چند احتمال بالقوه اشاره دارد.

هال فینی، یکی از پیشگامان رمزارز، نخستین فردی بود که بیت‌کوین را از طریق تراکنش آنلاین دریافت کرد. تلاش‌های بسیاری برای مرتبط کردن فعالیت‌های او را در فضای مجازی به ناکاموتو صورت گرفت، اما او تا اوت ۲۰۱۴ که بر اثر بیماری اسکلروز جانبی آمیوتروفیک (ای‌ال‌اس) درگذشت، اینکه خالق بیت‌کوین باشد را تکذیب و از گمانه‌‌زنی در مورد آن خودداری می‌کرد. 

گزارش تاثیرگذار روی جلد نشریه نیوزویک در سال ۲۰۱۴ با ادعای «نقاب برداشتن از چهره» مخترع بیت‌کوین، حاکی از آن بود که دوریان ساتوشی، دانشمند آمریکایی-ژاپنی در پس آن بوده است. این گزارش  پس از انتشار به طور گسترده‌ای بی‌ارزش تلقی شد.

در همان سال، کتابی نوشته دومینیک فریزبی، نویسنده کتاب‌های مالی، نیک سابو را خالق بیت‌کوین معرفی کرد. او [در اثبات ادعایش] به سبک نوشتن و این که او پیش درآمد نظام پولی الکترونیکی بیت‌کوین را طراحی کرده است، اشاره کرد. سابو در واکنش، ضمن تکذیب این ادعا در توییتی نوشت: «نه ساتوشی [ساتوشی نیستم] اما ممنونم.»

در سال ۲۰۱۵، کریگ رایت، برنامه‌نویس استرالیایی ادعا کرد که او ساتوشی ناکاموتو است اما این مدعا با سوءظن افراد برجسته دنیای رمزارز رو‌به‌رو شد. پس از اینکه رایت خود را مخترع بیت‌کوین معرفی کرد، حرف خود را پس گرفت و در وب‌سایتش عذرخواهی کرد.

او نوشت: «فکر کردم می‌توانم سال‌ها گمنامی و پنهان‌کاری را پشت سر بگذارم، اما به توجه به سیر تحول وقایع در این هفته و اینکه آماده بودم دسترسی به کلیدهای اولیه را منتشر و ثابت کنم، شکست خوردم. من شجاعت آن را ندارم. نمی‌توانم.»

از آن هنگام، وراث دیوید کِیمَن که خانواده‌اش می‌گویند در سال ۲۰۰۸ همراه رایت از نام مستعار ساتوشی ناکاموتو برای انتشار مقاله سفید بیت‌کوین استفاده کرده، از او شکایت کردند. 

© The Independent

بیشتر از جهان