نشست مجازی جو بایدن و شی جین‌پینگ هم‌زمان با تشدید تنش‌ها

بایدن گفت دو طرف باید اطمینان حاصل کنند که رقابت میان دو کشور به‌سمت درگیری منحرف نشود

رهبران دو کشور چین و آمریکا روز دوشنبه ازطریق ویدئو کنفرانس گفت‌وگو کردند- Alex Wong/Getty Images/AFP

 جو بایدن، رئیس‌ جمهوی آمریکا و همتای چینی او، شی جین‌پینگ، دوشنبه، ۲۴ آبان‌ماه، در یک نشست مجازی از طریق ویدیو کنفرانس گفت‌وگو کردند. بایدن در آغاز این نشست، به رئیس جمهوری چین گفت  دو طرف باید اطمینان حاصل کنند که رقابت میان دو کشور «به‌سمت درگیری منحرف نشود».

نشست مجازی رهبران دو کشور چین و ایالات متحده که هم‌زمان با تشدید تنش میان دو کشور به‌ویژه برسر تایوان انجام شد، مهم‌ترین گفت‌وگوی آن‌ها از زمان روی کار آمدن بایدن در ماه ژانویه بود.

شی جین‌پینگ در سخنان آغازین خود در نشست، لحنی آشتی‌جویانه‌ای داشت و بایدن را «دوست قدیمی» خود خواند و تاکید کرد که دو کشور باید «ارتباط و همکاری» خود را با یکدیگر افزایش دهند.

رئیس‌ جمهوری ایالات متحده نیز گفت که امیدوار است دو طرف «مانند همه بحث‌هایی که تاکنون داشته‌اند» یک گفت‌وگوی بی‌پرده و صریح داشته باشند و بتوانند برای طی مسیر آینده، «قوانین راهنمایی» را وضع کنند. او افزود: «ما باید برمبنای عقل سلیم، نوعی نرده‌های محافظ میانمان ایجاد کنیم، تا در جایی که با هم اختلاف داریم، شفاف و صادق باشیم و در جایی که منافع مشترک داریم، به‌ویژه در مورد مسائل حیاتی جهانی مانند تغییرات اقلیمی، با هم کار کنیم.»

بایدن همچنین گفت: «به نظر می‌رسد مسئولیت ما، به‌عنوان رهبران چین و ایالات متحده، این است که اطمینان حاصل کنیم رقابت میان کشورهایمان، خواسته یا ناخواسته، به‌سمت درگیری منحرف نشود.» او تاکید کرد که دو کشور باید مسیر «رقابت ساده و سرراست» را دنبال کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شی جین‌پینگ نیز در این نشست، ضمن مثبت دانستن روابط میان دو کشور، اعلام کرد که آماده همکاری با بایدن برای گام برداشتن در مسیر ارتقای مناسبات چین و ایالات متحده است. او نیز تقویت ارتباط و روابط دو کشور را به‌ویژه در زمینه مقابله با چالش‌های جهانی مانند تغییرات اقلیمی و همه‌گیری کرونا ضروری دانست.

این نشست میان رهبران چین و ایالات متحده آمریکا، هم‌زمان با تشدید نگرانی‌ها از رویارویی دو کشور بر سر سرنوشت تایوان و آزادی کشتیرانی در دریای چین جنوبی و زیر سایه نگرانی‌های جهانی از رفتار چین با مسلمانان اویغور و هنگ‌کنگ و همچنین گسترش حملات سایبری که ایالات متحده چین را مسئول آن دانسته است، برگزار شد. همچنین دو کشور درمورد تعهدات متقابل برای مقابله با بحران اقلیمی و در وضعیت اضطراری آب‌وهوایی، اختلاف‌های عمیقی دارند و علاوه‌بر این، ایالات متحده درمورد توسعه سریع نیروها و تجهیزات نظامی متعارف و هسته‌ای چین به‌شدت ابراز نگرانی کرده است.

در این نشست مجازی که به ابتکار بایدن انجام شد، تعدادی از دستیاران ارشد رئیس جمهوری آمریکا نیز حضور داشتند. در ابتدای گفت‌وگو برای مدتی کوتاه، تعداد محدودی از روزنامه‌نگاران نیز حضور داشتند، اما بقیه نشست به‌طور خصوصی ادامه یافت. 

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی، جنت یلن، وزیر خزانه‌داری، و سه نفر از دستیاران وزارت خارجه و امنیت ملی در این نشست مجازی بایدن را همراهی می‌کردند.

بیشتر از جهان