انتقاد شدید رئیس جمهور چین از آمریکا به دلیل «یکجانبه‌گرایی و زورگویی»

«نمی‌توان مثل دون کیشوت با نیزه به جنگ روند تاریخی جهانی شدن رفت»

شی جین پینگ رئیس جمهوری چین-UNited Nation/Youtube

شی جین پینگ رئیس جمهوری چین، در پیام ضبط شده‌ای که روز سه شنبه برای مجمع عمومی سازمان ملل متحد فرستاد، از آنچه «یکجانبه‌گرایی» و «سیاست‌های حمایتی» خواند، به‌شدت انتقاد کرد.

به گزارش شین هوا، شی جین پینگ پین در این پیام گفت جهانی شدن اقتصاد واقعیتی انکارناپذیر و روندی تاریخی است. او در اشاره‌ای نه چندان تلویحی به آمریکا گفت که «مثل شترمرغ سر در زمین فرو بردن، یا مثل دن کیشوت با نیزه به جنگ روند تاریخ رفتن» حاصلی ندارد.

آقای شی بدون نام بردن از ایالات متحده گفت کشورها باید به یکجانبه‌گرایی و سیاست‌های حمایتی «نه» بگویند و کاری کنند که زنجیره‌های جهانی صنعت و تولید باثبات و آرامش عمل می‌کنند.

روز دوشنبه هم آقای شی در سخنانی گفته بود هیچ قدرتی نمی‌تواند با قلدری ادعای «ریاست دنیا» را کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس جمهوری چین از همه کشورها خواست تا در مقابله با همه‌گیری ویروس دست به دست هم دهند. «سیاست کاری به کار دیگران نداشته باش، یا تماشای به خطر افتادن دیگران از فاصله‌ای امن، در نهایت گریبانگیر اعمال کنندگان این سیاست‌ها می‌شود.»

اندکی پیش از پخش پیام آقای شی، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در پیامی از پیش ضبط شده که در هفتاد و پنجمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد پخش شد، کرونا را «ویروس چینی» خواند و از اقدامات آمریکا در مقابله با آن ویروس ستایش کرد.

آقای ترامپ در پیام خود که در کاخ سیفید ضبط شده بود، گفت باید از چین که این «طاعون را در دنیا پخش کرد» به‌شدت انتقاد کرد و از سازمان ملل خواست از چین حساب بکشد. او همچنین به برخورد چین با محیط زیست حمله کرد.

او همچنین از سیاست «آمریکا در جای نخست» خود دفاع کرد و به کشورهای عضو سازمان ملل گفت که آنها هم باید بیش و پیش از هر چیز به فکر کشور خودشان باشند.