اهمیت ژئوپلیتیک و اقتصادی تایوان برای ایالات‌متحده

از نظر اقتصادی، تایوان یازدهمین شریک تجاری بزرگ ایالات‌متحده است

تایوان به دلیل سیاست‌های مثبت اقتصادی، پنجمین اقتصاد بزرگ آسیا به شمار می‌رود - Taiwan Presidential Office / AFP

هرچند تایوان که در شرق آسیا واقع شده است، از لحاظ جغرافیایی فاصله زیادی با ایالات‌متحده دارد، اما این کشور کوچک به دلیل داشتن موقعیت ژئوپلیتیک و قدرت عظیم اقتصادی در سطح بین‌المللی، به‌ویژه برای آمریکا از اهمیت بسیاری برخوردار است.

عمده‌ترین اهمیت تایوان در موقعیت ژئواستراتژیک آن نهفته است که در همسایگی چین واقع شده است و می‌تواند نقش مهمی در جلوگیری از تحرکات دریایی چین در اقیانوس آرام ایفا کند. تایوان از سمت شمال با ژاپن و از سمت جنوب با فیلیپین؛ جزایری را در برابر سواحل جمهوری خلق چین تشکیل می‌دهد که مانع رفت‌وآمد آزاد نیروی دریایی چین به اقیانوس آرام می‌شود.

درصورتی‌که پکن بتواند تایوان را تحت کنترل خود درآورد، چین آزادانه به اقیانوس آرام راه می‌یابد و حتی می‌تواند از صدور نفت به ژاپن و کره جنوبی جلوگیری کند. به همین دلیل، پکن پیوسته در تلاش برای الحاق تایوان به قلمرو چین است، درحالی‌که ایالات‌متحده همواره حمایت خود را از تایوان به‌عنوان یک کشور مستقل اعلام می‌کند.

از نظر اقتصادی، تایوان یازدهمین شریک تجاری بزرگ ایالات‌متحده به‌ شمار می‌رود و نقش عمده‌ای در تامین ابزارهای مورد نیاز «سیلیکون وَلی» در ایالت کالیفرنیا دارد. تایوان به دلیل سیاست‌های مثبت اقتصادی، به‌عنوان پنجمین اقتصاد بزرگ آسیا محسوب می‌شود و جزو اقتصادهای پیشرفته جهان است.

اقتصاد این کشور طبق اظهارات صندوق بین‌المللی پول، رتبه نوزدهم را در قدرت خرید و هجدهم را در میزان تولید ناخالص داخلی دارد. این کشور از نظر درآمد سرانه با ۵۵ هزار دلار در میان ثروتمندترین کشورهای جهان قرار دارد که به‌مراتب از چین و هند پیشی گرفته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

علاوه برآن، تایوان در عرصه صنعت و فناوری‌های نوین به پیشرفت‌های مهمی دست یافته و نقش برجسته‌ای در ارتقای صنعت فناوری در جهان دارد. این کشور همچنان، میزبان بسیاری از شرکت‌های بزرگ بین‌المللی درزمینه فناوری اطلاعات است و شرکت صنایع نیمه‌هادی تایوان یا به‌اختصار تی‌اس‌ام‌سی (TSMC) بزرگ‌ترین تولیدکننده مستقل و تخصصی محصولات نیمه‌رسانا در دنیا را در خود جا داده است.

به همین دلیل، پیشرفت اقتصادی بزرگ، ثروت عظیم و پیوندهای تجاری تایوان با غرب عواملی هستند که آن را به کشوری تبدیل می‌کنند که واشینگتن نمی‌تواند از آن چشم‌پوشی کند.

همان‌گونه که در بالا اشاره شد، موقعیت جغرافیایی تایوان عامل عمده‌ای است که اهمیت این کشور را افزایش می‌دهد. بنابراین، اگر واشینگتن به دنبال مهار جاه‌طلبی‌های توسعه‌طلبانه پکن و مهار قدرت نظامی فزاینده‌اش باشد، لازم است مانع هرگونه اقدام نظامی چین علیه تایوان شود و نگذارد اژدهای چینی این گستره راهبردی و حائز اهمیت را تحت کنترل خود درآورد.

این در حالی است که بر اساس قانون روابط تایوان که در سال ۱۹۷۹ تصویب شد، ایالات‌متحده باید سلاح‌هایی با ماهیت دفاعی را در دسترس تایوان قرار دهد. علاوه برآن، این قانون، ایالات‌متحده را ملزم به اتخاذ اقدامات لازم در برابر هرگونه تلاش غیر صلح‌آمیزی می‌کند که هدف از آن تغییر آینده تایوان برخلاف خواسته مردم آن باشد.

بنابراین، هر اقدامی که منجر به بی‌ثباتی اوضاع در منطقه غربی اقیانوس آرام شود، می‌تواند منجر به نگرانی ایالات‌متحده شود و این کشور را وادار به نشان دادن واکنش مستقیم کند. البته کنترل چین بر قلمرو تایوان، پیامدهای فاجعه‌بار اقتصادی برای ایالات‌متحده دارد، زیرا در این صورت، پکن نه تنها آمریکا را از بازارهای آسیای شرقی اخراج می‌کند، بلکه می‌تواند دست به اقداماتی بزند که منجر به بسته شدن پایگاه‌های نظامی آمریکا در ژاپن و کره جنوبی شود و درنتیجه، بساط نفوذ آمریکا در خاور دور برای همیشه برچیده شود.

بیشتر از اقتصاد