هیئت اسرائیلی در قاهره برای مبادله زندانیان با حماس

قرار است تقویت رابطه بین دو کشور، همکاری نظامی در صحرای سینا، و بازسازی نوار غزه سه موضوع اصلی این دیدار باشد

 عبدالفتاح السیسی و نفتالی بنت ماه سپتامبر در شرم الشیخ دیدار کردند - EGYPTIAN PRESIDENCY / AFP

به گزارش برخی رسانه‌های اسرائیلی، صبح یکشنبه، ۱۴نوامبر، یک هیئت اسرائیلی وارد قاهره، پایتخت مصر، شد تا با مقامات آن کشور دیدار کند و در مورد مسائل منطقه‌ گفت‌وگو کنند. به گزارش این رسانه‌ها، قرار است تقویت رابطه بین دو کشور، همکاری نظامی در صحرای سینا، و بازسازی نوار غزه سه موضوع اصلی این دیدار باشد. این دیدار ظاهرا تازه‌ترین مورد از دیدارهای مشابهی است که عموما محرمانه انجام می‌شود. در دو ماه گذشته چند بار خبر سفرهای علنی و محرمانه مقامات اسرائیلی به مصر منتشر شده است و تایید این خبرها در بسیاری موارد به صورت مستقل، ممکن نیست. 

به گزارش روزنامه «العربی» لندن، مصر برنامه‌ای جامع و درازمدت برای ایجاد آتش‌بس پایدار بین اسرائیل و گروه شبه‌نظامی حماس، که بر نوار غزه سیطره دارد، آماده کرده است. خبر این روزنامه عربی چاپ لندن به سرعت از تلویزیون ۱۲ اسرائیل و سپس سایر نهادهای خبری آن کشور پخش شد. 

طرح مصر چهار مرحله دارد و شامل آتش‌بس ۵ تا ۱۰ ساله، معاوضه زندانیان دو طرف، و بازسازی نوار غزه و بهبود وضعیت اقتصادی آن می‌شود. 

نوار غزه بین خاک‌های قانونی اسرائیل و مصر قرار دارد و در سال‌هایی که حماس بر آن حکومت داشته است، هم از گرایش اقتدارگرایی این گروه رنج برده است و هم از حملات پی در پی اسرائیل که باعث تخریب گسترده زیرساخت‌های آن شده‌اند. مصر رابطه‌ای پیچیده و متغیر با حماس داشته است. نزدیکی این گروه شبه‌نظامی از یک سو به ایران و از سوی دیگر به جنبش جهانی اخوان مسلمین که در آن ریشه دارد، باعث شده است که دولت عبدالفتاح سیسی در قاهره دلایل زیادی برای تنش با آن داشته باشد. با این حال، قاهره در چند سال اخیر کوشیده است نقش میانجی بین تل‌آویو و حماس را بازی کند و در پایان آخرین درگیری‌های دو طرف در سال جاری نیز نقشی کلیدی داشت.

به گزارش «العربی»، حماس و سایر گروه‌های شبه‌نظامی مستقر در غزه، همچون جهاد اسلامی فلسطین (که مثل حماس از حمایت نظامی و مالی جمهوری اسلامی برخوردار است)‌ طرح مصری‌ها را پذیرفته‌اند و حالا منتظر تصمیم اسرائيل هستند. 

عباس کامل، وزیر اطلاعات مصر، از طرف قاهره نقش مهمی در تنظیم روابط با اسرائیل داشته است. او در ماه اوت به اورشلیم سفر کرد و با نفتالی بنت و بنی گانتز، نخست‌وزیر و وزیر دفاع اسرائیل دیدار کرد. 

به گزارش «العربی» بخشی از توافق این است که حماس می‌پذیرد فیلم‌هایی از اسرای اسرائیلی حاضر در غزه منتشر کند که آخرین وضعیت آن‌ها را نشان دهد. حماس اخیرا اسرائیل را تهدید کرده بود که اگر حاضر به آزادی نیروهای مورد نظر این سازمان نشود، به اسرای اسرائیلی آسیب می‌رساند. کارشناسان امنیتی اسرائیلی این ‌را نشانی از خواست حماس برای شتاب دادن به روند مذاکره و فشار آوردن بر تل‌آویو برای پذیرش طرح مصر می‌دانند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مصر اخیرا پذیرفته است که حضور نیروهای نظامی خود را در نزدیکی مرز رفح با نوار غزه افزایش دهد تا «امنیت ملی تقویت شود.» غریب عبدالحافظ، سخنگوی نیروهای مسلح مصر، روز ۸ نوامبر با انتشار بیانیه‌ای در صفحه فیس‌بوک خود، گفت: «کمیته مشترک نظامی طی دیداری در هماهنگی با طرف اسرائیلی» این تصمیم را گرفته است. طبق این تصمیم، مرزبانان مصری بیشتری در مرز رفح حاضر خواهند شد. 

شرایط مرز رفح موضوع یکی از الحاقات توافق کمپ دیوید است که در سال ۱۹۷۹ در پی میانجیگری جیمی کارتر، رئیس ‌جمهوری وقت آمریکا، بین انور سادات، رئیس ‌جمهوری فقید مصر و مناخم بگین، نخست‌وزیر وقت اسرائیل، امضا شد. طبق این توافق، مصر فقط حق دارد نیروهای پلیس غیرنظامی خود را در بخش شرقی صحرای سینا داشته باشد. در سال‌های اخیر اما نزدیکی روزافزون اسرائیل و مصر باعث شده است که تل‌آویو مشکلی با حضور گسترده نظامی مصری‌ها در صحرای سینا نداشته باشد. گروه تروریستی داعش و سایر گروه‌های تروریستی حضوری گسترده در شمال صحرای سینا دارند و مصر در آن‌جا مشغول درگیری نظامی با آن‌ها است. اسرائیل نه تنها به توافق کمپ دیوید در این زمینه بی‌توجهی کرده است، که در مبارزه با تروریست‌ها در سینا مستقیما با مصر همکاری می‌کند و حملات هوایی محرمانه انجام می‌دهد. 

توافق کمپ دیوید، صحرای سینا را به سه منطقه آ، ب و ث تقسیم کرده بود و در منطقه ث (نزدیک مرز اسرائیل) تنها نیروهای پلیس غیرنظامی اجازه حضور داشتند. اسرائیل حالا عملا این توافق را به نفع مصر تغییر داده است. کارزارهای نظامی مصر علیه داعش و سایر گروه‌های تروریستی در سال‌های گذشته بیشتر در همین منطقه «ث» بوده است؛ از جمله در مرز رفح و العریش، بزرگ‌ترین شهر استان شمال سینا. همین است که مقامات نظامی مصر از توافق اخیر با اسرائيل به گرمی استقبال کرده‌اند و آن‌را در راستای منافع قاهره دانسته‌اند. 

آقای سیسی حدود سه سال پیش (در ژانویه ۲۰۱۹) در گفت‌وگو با تلویزیون «سی بی اس» آمریکا اذغان کرد که دولتش همکاری امنیتی نزدیکی با اسرائيل دارد. ولی به نظر می‌رسد که «توافق ابراهیم» که سال گذشته به دست آمد و به موجب آن اسرائیل دست به عادی‌سازی روابط خود با چهار کشور عربی امارات متحده عربی، بحرین، سودان، و مراکش زد، باعث شده است که مصر (که عموما به ابوظبی نزدیک است) نیز بر روابط خود با اسرائیل بیفزاید. دیدار هفته گذشته مقامات نظامی اسرائيل و مصر در بندر تفریحی شرم‌الشیخ در صحرای سینا، تازه‌ترین نمونه از این بهبود روابط است.

بیشتر از جهان