مهپاره که می‌گویند همین است

دانشمندان می گویند سیارک «کاموئوآلِوا» تکه ای جدا شده ازماه است

دانشمندان نمی‌دانند که این سیارک چگونه ممکن است از ماه جدا شده باشد- NASA

دانشمندان اعلام کردند که یک سیارک نزدیک به زمین که با نام «کاموئوآلِوا» شناخته می‌شود، ممکن است از یک‌تکه سرگردان و جدا شده از ماه ساخته شده باشد.

کاموئوآلِوا یکی از مجموعه اجرام رازآلود و کمترشناخته شده‌ای است که «شبه قمر» خوانده می‌شوند. این سیارک به دور خورشید در گردش است، اما نزدیک به زمین باقی می‌ماند.

مشاهده کاموئوآلِوا مانند مشاهده همه اجرام این‌چنینی دشوار است. این‌ سیارک نسبتا به زمین نزدیک است - و ۹ میلیون مایل (۱۴ میلیون کیلومتر) تا زمین فاصله دارد- گذشته از این بسیار کم‌نور است، در حدود ۴ میلیون مرتبه کم‌نورتر از کم‌نورترین ستارگانی که انسان می‌تواند در آسمان ببیند.

درواقع کاموئوآلِوا فقط به مدت چند هفته قابل مشاهده است، در هر آوریل [بین فروردین تا اردیبهشت] و اندازه کوچک آن نیز باعث می‌شود که دانشمندان بتوانند آن را فقط با یکی از بزرگ‌ترین تلسکوپ‌های روی زمین مشاهده کنند.

دانشمندان موفق شدند الگوهای نوری بازتاب داده شده کاموئوآلِوا را در هنگام گذر این سیارک مورد بررسی قرار دهند. یافته‌ها نشان می‌دهد که این سیارک ممکن است منشاء بسیار آشنایی داشته باشد. طیف نوری که از این سیارک برگشته بود با طیف نوری سنگ‌هایی که توسط ماموریت‌های آپولو به زمین آورده شده بود هم‌خوانی داشت. ازاین‌رو ممکن است سرمنشاء این سیارک از ماه باشد.

دانشمندان نمی‌دانند که این سیارک چگونه ممکن است از ماه جدا شده باشد. این ممکن است به خاطر آن باشد که کاموئوآلِوا تنها سیارک با منشاء ماه است و درواقع هیچ‌چیز دیگری در اختیار دانشمندان نیست که این سیارک را با آن مقایسه کنند. سرنخ دیگر در خصوص منشاء این جرم، نحوه حرکت آن در فضاست. این سیارک بسیار شبیه به زمین به دور خورشید در گردش است - اما باکمی شیب ناچیز. این نحوه حرکت شبیه به سایر سیارک‌های نزدیک به زمین نیست بلکه از جرمی انتظار می‌رود که منشاء آن از ماه است.

رنو مالهوترا یکی از نویسندگان این مقاله در اظهاراتی گفت: «احتمالش بسیار کم است که یک سیارک نزدیک به زمین، خود به خودی در یک مدار شبه قمر مانند کاموئوآلِوا حرکت کند.» «این سیارک زمان طولانی در این مدار به‌خصوص باقی نخواهد ماند، تنها تا حدود ۳۰۰ سال آینده، و ما تخمین می‌زنیم که کاموئوآلِوا در حدود ۵۰۰ سال پیش در این مدار قرار گرفته است.»

مقاله‌ای که این پژوهش را شرح می‌دهد با عنوان «جرم سیلیکاتی ماه-مانند، شبه قمر زمین (۴۶۹۲۱۹) ۲۰۱۶ اچ او ۳ کاموئوآلِوا را تشکیل داده است» در مجله «کامینیوکیشنز ارث‌اند ایوارمنت» (Communications Earth & Environment) «نیچر» (Nature) منتشر شده است.