عفو بین‌الملل ادعای فایزر در مورد توزیع عادلانه واکسن کرونا را «گمراه کننده» دانست

کمتر از یک درصد ساکنان کشورهای کم‌درآمد جهان در برابر کووید-۱۹ کامل واکسینه شده‌اند

بر اساس تحلیل عفو بین‌الملل، از دو میلیارد دوز واکسنی که تا پایان سپتامبر از طرف فایزر ارسال شده، تنها ۱۵۴ میلیون دوز (۸ درصد) به ۴۲ کشور کم‌درآمد یا با درآمد متوسط رسیده است- REUTERS/Dado Ruvic/Illustration

شرکت فایزر آمریکا متهم شده که به‌ منظور تقویت وجهه عمومی خود، درباره مقدار واکسن‌های کووید-۱۹ اعطایی به کشورهای کم‌درآمد اظهارات گمراه‌کننده‌ای بیان کرده است.

سازمان عفو بین‌الملل ادعا کرده که این غول صنعت داروسازی جهان سود خود را در اولویت قرار داده و در مورد واقعیت‌های توزیع عادلانه واکسن بزرگنمایی کرده است.

آلبرت بورلا، مدیرعامل فایزر، اخیرا به سرمایه‌گذاران گفته بود که این شرکت در سال ۲۰۲۱، مشغول تولید یک میلیارد دوز واکسن کرونا برای کشورهای با درآمد کم یا متوسط بوده است. او در عین حال ابراز نگرانی کرد کشورهایی که برای قراردادهای آتی با شرکت فایزر در حال مذاکره‌اند، عمدتا درآمد بالا و برخی هم درآمد متوسط دارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عفو بین‌الملل اکنون وعده تولید یک میلیارد دوز واکسن برای کشورهای با درآمد کم یا متوسط را «گمراه‌کننده» دانسته و اعلام کرده است که فایزر کشورهای با درآمد کم، متوسط رو به پایین، و متوسط رو به بالا را در یک گروه تلفیق و از آن‌ها با عنوان کشورهای با در‌آمد کم و متوسط یاد کرده است.

به گفته کارشناسان عفو بین‌الملل، با این حساب واکسن‌های تولیدی این شرکت آمریکایی در واقع به کشورهایی با درآمد متوسط رو به بالا مانند مالزی، مکزیک و تایلند فرستاده می‌شود.

بر اساس تحلیل عفو بین‌الملل، از دو میلیارد دوز واکسنی که تا پایان سپتامبر از طرف فایزر ارسال شده، تنها ۱۵۴ میلیون دوز (۸ درصد) به ۴۲ کشور کم‌درآمد یا با درآمد متوسط رسیده است.

شرکت فایزر به ایندیپندنت گفت که تا هفتم نوامبر بیش از ۶۵۸ میلیون دوز واکسن به ۸۴ کشور با درآمد کم یا متوسط ارسال کرده که ۱۶۷ میلیون دوز به ۴۴ کشور کم‌درآمد فرستاده شده است.

کمتر از یک درصد ساکنان کشورهای کم‌درآمد جهان در برابر کووید-۱۹ کامل واکسینه شده‌اند و این آمار در کشورهای با درآمد متوسط تنها ۱۰ درصد است.

بیشتر از جهان