واکسن‌های جدید، احتمال نابودی سویه‌های مختلف کووید-۱۹

«واکسن جدید با عملکرد دوگانه در برابر جهش‌های ویروس، انعطاف‌پذیری بیشتری دارد»

ٖٖ«اثرگذاری چشم‌گیر واکسن‌های موجود که اغلب پروتئین شاخکی موجود بر پوشش ویروس را هدف قرار می‌دهند، ثابت شده است»- JACK GUEZ / AFP

شاید نسل جدید واکسن‌های کووید بتواند به حذف کامل کووید-۱۹ در بدن کمک کند و پیشرفت ویروس را «ناگهان» متوقف کند.

محققان برای هدف قرار دادن کووید-۱۹ در بدن روش جدیدی پیدا کرده‌اند که شامل استفاده از یاخته‌های تی (T) می‌شود. این یاخته‌ها نوعی گلبول سفید و جزو واکنش طبیعی ایمنی بدن به عفونت است.

در این روش از بخشی از دستگاه ایمنی بدن استفاده می‌شود که با بخش مورد استفاده برای واکسن‌های کنونی کووید-۱۹ فرق دارد. این بخش از دستگاه ایمنی، وظیفه تولید یاخته‌های پادتن را دارد که به ویروس می‌چسبد و «پروتئین شاخکی» مختص به هر سویه را هدف قرار می‌دهد.

طبق این تحقیق با فعال کردن یاخته‌های تی می‌توان «پروتئین‌های عامل تکثیر ویروس» را که توسط یاخته‌های آلوده در مراحل اولیه عفونت ایجاد می‌شود، تشخیص داد. بعید است این پروتئین‌ها حتی در سویه‌های مختلف ویروس با هم تفاوت داشته باشد، در نتیجه این فناوری می‌تواند بر همه آن‌ها به یک اندازه موثر باشد.

این کشف جدید یونیورسیتی کالج لندن و بیمارستان سنت بارتولومئو روش دیگری برای حمله به کووید-۱۹ در اختیار محققان قرار داده است. احتمالا این نسل جدید واکسن‌ می‌تواند از هر دو روش برای در نطفه «از بین بردن» کووید-۱۹ استفاده کند.

پروفسور مالا ماینی، سرپرست این تحقیق گفت: «واکسن جدید با عملکرد دوگانه در برابر جهش‌های ویروس، انعطاف‌پذیری بیشتری دارد و از آنجا که یاخته‌های تی می‌تواند عمری طولانی داشته باشد، این واکسن‌ می‌تواند ایمنی طولانی‌تری نیز در بدن ایجاد کند. این واکسن‌ با تکثیر یاخته‌های تی که از اول وجود داشته می‌تواند ناگهان از پیشرفت ویروس در همان مراحل اولیه جلوگیری کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او افزود: «یاخته‌های تی، با شناسایی جای تکثیر ویروس، لایه ایمنی دیگری به ایمنی ایجاد شده توسط واکسن‌های فعلی اضافه می‌کند. واکسن‌های فعلی با تمرکز بر پروتئین شاخکی ایمنی ایجاد می‌کند که بسیار هم کارآمد است.»

محققان، واکنش دستگاه ایمنی گروه بزرگی از کارکنان بخش بهداشت و درمان را بررسی کردند که در موج اول همه‌گیری در معرض کووید-۱۹ قرار گرفتند؛ نتیجه این بود که بدن گروه کوچکی از این افراد که جواب آزمایش کرونای‌شان مثبت نبود یاخته‌های تی منحصر به فردی تولید کرده بود که قادر به تشخیص «پروتئین‌های عامل تکثیر» ویروس کرونا بود.

دکتر الکساندر ادواردز، دانشیار فناوری زیست‌پزشکی دانشگاه ریدینگ که در این تحقیق شرکت نداشت، گفت: «بار دیگر یک مطالعه دقیق ایمنی‌شناختی پرده از رابطه پیچیده ما با ویروس‌ها برداشت.»

«یاخته‌های تی، همانند گلبول‌های سفید خون که نقشی اساسی در دستگاه ایمنی بدن دارد و به‌رغم پادتن‌ که به زائده‌های روی سطح ویروس «می‌چسبد» می‌تواند پروتئین‌های ویروس کرونا را حتی وقتی درون ذره ویروس است «بو بکشد و ردیابی کند.»

وی این تحقیق را «کامل و عالی» خواند و افزود «نتایج این تحقیق می‌تواند در طراحی نوع متفاوتی از واکسن اهمیت داشته باشد.» بسیاری از واکسن‌های بسیار موفق کووید-۱۹ که هم‌اکنون موجود است از پادتن‌ برای از بین بردن پروتئین شاخکی استفاده می‌کند، پروتئینی که جزئی از ویروس کووید-۱۹ است و به آن در ورود به یاخته‌ها کمک می‌کند.

اندرو فریدمن، محقق بیماری‌های عفونی و پزشک مشاور افتخاری در دانشکده پزشکی دانشگاه کاردیف گفت: «این پژوهش مهم است و شاید بتواند علت مبتلا نشدن ظاهری برخی افراد را پیش از دریافت واکسن و با وجود قرار گرفتن در معرض ویروس بر ما آشکار کند.»

«به نظر می‌رسد ایمنی یاخته‌ای تی در برابر پروتئینی که موجب تکثیر ویروس می‌شود وارد حافظه بدن برخی از این افراد شده است.»

«اثرگذاری چشم‌گیر واکسن‌های موجود که اغلب پروتئین شاخکی موجود بر پوشش ویروس را هدف قرار می‌دهند، ثابت شده است. البته می‌دانیم که ایمنی به‌مرور زمان کم می‌شود و نگرانیم سویه‌های جدیدی پدید آید که به این واکسن‌ها مقاوم باشد.»




 

© The Independent