عربستان سعودی آینده گردشگری پایدار را متحول می‌کند

شاهزاده محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، از ایجاد مرکز جهانی گردشگری پایدار در عربستان سعودی خبر داده است

شاهزاده محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان سعودی - BANDAR AL-JALOUD / AFP

تغییر اقلیم بزرگ‌ترین معضل پیش روی بشر است. این هفته، سران جهان برای گفت‌و‌گوهای سرنوشت‌ساز کاپ۲۶ در گلاسگو جمع می‌شوند. از سوی دیگر، قرنطینه‌ها لغو می‌شوند‌ــ برای نمونه، استرالیا دارد مرزهایش را باز می‌کند. مردم می‌خواهند دوباره مسافرت کنند. البته که این خبر خوبی برای تمام کسب‌وکارهای گردشگری است، اما باید مطمئن شویم رشد اقتصادی آینده با سیاره ما در توازن است.

بر اساس پژوهشی که در سال ۲۰۱۸ در نشریه نیچر منتشر شد، گردشگری عامل انتشار ۸ درصد گازهای گلخانه‌ای جهان است. گزارش سال ۲۰۲۱ هیئت بین‌دولتی تغییر اقلیم (IPCC) بسیار روشن است. همگی باید همین الان برای کاهش اثر تغییر اقلیم فوری و قاطع اقدام کنیم.

خب، چه می‌توان کرد؟ پیمان پاریس به‌درستی بر لزوم پیدا کردن راهکارهایی برای تغییر اقلیم تاکید می‌کند که مانع رشد اقتصادی و توسعه اجتماعی نشود.

گردشگری بی‌تردید از صنایع حیاتی اقتصاد جهان است که معیشت بیش از ۳۳۰ میلیون نفر به آن وابسته است. پیش از همه‌گیری، از هر چهار شغل جدیدی که در هر نقطه از کره زمین ایجاد می‌شد، یکی در بخش گردشگری بود.

ناگفته نماند که صنعت گردشگری قصد دارد بخشی از راهکار وضعیت خطرناک تغییر اقلیم باشد. مگر می‌شود این‌گونه نباشد؟ کار ما در صنعتی است که به تمام محیط‌های طبیعی ارج می‌نهد‌ــ که مردم گوشه و کنار جهان را به دیدن و لمس طبیعت به روش‌هایی دعوت می‌کند که برای نسل‌های پیش قابل تصور هم نبود‌. اما تاکنون مشارکت درحل مسئله [تغییر اقلیم] بیشتر در حد حرف بوده‌ است تا عمل.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دلیل آن هم این است که صنعت گردشگری به‌شدت پراکنده، پیچیده و متنوع است و از میان بسیاری بخش‌های دیگر می‌گذرد. بیش از ۴۰ میلیون کسب‌و‌کار گردشگری‌ــ یا ۸۰ درصد کل این صنعت‌ــ کوچک یا متوسط‌ند؛ آژانس‌های مسافرتی، رستوران‌ها یا هتل‌های کوچک‌اند. آن‌ها امکان ایجاد بخش گردشگری پایدار یا تخصیص بودجه به تحقیق و توسعه مرتبط با این موضوع را ندارند، چه رسد به آنکه به گروه‌های مشاوران مدیریتی با دستمزدهای بالا دسترسی داشته باشند تا به آن‌ها در مورد راه‌‌های کاهش ردپای کربنی در عین حفظ حداقل سوددهی مشاوره بدهند.

در نتیجه، این صنعت تاکنون- به‌رغم نیت‌ خوب - نتوانسته است در کمک به حل چالش تغییر اقلیم نقشی کامل ایفا کند.

اکنون، سرانجام، این می‌تواند تغییر کند. شاهزاده محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، از ایجاد مرکز جهانی گردشگری پایدار(STGC) در عربستان سعودی خبر داده است.

این مرکز ائتلافی متشکل از چند کشور و گروه‌های ذی‌نفع را گرد هم خواهد آورد و برای تحول رویکرد جمعی ما در برخورد با مسئله پایداری زیست‌‌محیطی، بهترین راهنمایی‌ و کارشناسی‌ را به این بخش عرضه می‌کند.

مرکز جهانی گردشگری پایدار فرصتی مهیج است زیرا میعادگاه افراد فعال در بخش گردشگری، دولت‌ها، دانشگاهیان و سازمان‌های بین‌المللی است‌ــ مرکزی که در آن می‌توانیم از بهترین نگرش‌ها در مورد پایداری زیست‌‌محیطی بیاموزیم، دانش‌ مرتبط و بهترین روش‌ها را با یکدیگر به اشتراک بگذاریم تا بتوانیم گذار جمعی به آینده عاری از کربن را شتاب دهیم و با این کار پاسدار طبیعت و حامی جامعه باشیم.

نکته بسیار مهم اینکه مرکز جهانی گردشگری پایدار ما را قادر می‌سازد این تغییرها را پدید آوریم و در عین حال، با ترغیب به نوآوری و فراهم‌سازی دانش، ابزار و سازوکارهای مالی، اشتغال و رشد ایجاد می‌کند.

نقش رهبری ما در صنعت گردشگری جهان مایه افتخار عربستان سعودی است. ما مسئولیت پاسداری از طبیعت و اطمینان از واگذاری طبیعتی به نسل‌‌های آینده که در آن همه گونه‌های زیستی قادر به رشد و حیات‌اند، را جدی می‌گیریم.

مرکز جهانی گردشگری پایدار کمک می‌کند تا به‌صورت بخشی یکپارچه و متحد، با تغییر اقلیم مقابله کنیم‌ــ و با این کار بتوانیم تلاش‌های مشترک را تقویت کنیم تا مسئولیت‌ خود در این صنعت را بر عهده بگیریم و در پایداری زیست‌‌محیطی به پیشرفتی برسیم و که همه بتوانیم به آن ببالیم.

عالیجناب احمد الخطیب وزیر گردشگری پادشاهی عربستان سعودی است.

© The Independent

بیشتر از جهان