کرونا در کمتر از دو سال، ۵ میلیون قربانی گرفت

کووید-۱۹ در حال حاضر سومین علت مرگ‌ومیر در سطح جهان پس از بیماری‌های قلبی و سکته است

میزان تلفات جهانی ناشی از کووید-۱۹ در روز دوشنبه دهم آبان از مرز ۵ میلیون نفر گذشت. این تعداد بالای مرگ‌ومیر فقط در مدت کمتر از دو سال رخ داده و نشانه‌ای است از این که بحران همه‌گیری ویروس کرونا نه‌تنها کشورهای فقیر را ویران کرده، بلکه کشورهای ثروتمند و دارای نظام‌های مراقبت بهداشتی و درمانی درجه یک را نیز تحقیر کرده است.

ایالات متحده آمریکا، اتحادیه اروپا، بریتانیا، و برزیل، کشورهایی با درآمد متوسط یا بالا هستند که یک‌هشتم جمعیت جهان را در خود جای می‌دهند، اما تقریبا نیمی از مرگ‌ومیرها در این کشورها گزارش شده است. آمریکا به تنهایی بیش از ۷۴۰هزار مورد مرگ ناشی از کووید-۱۹ ثبت کرده که بیش از کشورهای دیگر است.

به گزارش آسوشیتدپرس، دکتر آلبرت کو، متخصص بیماری‌های عفونی دانشکده بهداشت عمومی ییل، معتقد است: «این لحظه تعیین‌کننده‌ای در زندگی ما است. باید بررسی کنیم که برای محافظت از خودمان چکار باید کرد تا به ۵میلیون مرگ‌ومیر بیشتر نرسیم.»

بر اساس آمار دانشگاه جان هاپکینز، تعداد جان‌باختگان تقریباً برابر با جمعیت لس‌آنجلس و سانفرانسیسکو است. بر اساس برآوردهای موسسه تحقیقات صلح اسلو، این تعداد تقریبا معادل تعداد افرادی است که از سال ۱۹۵۰ تا کنون در جنگ میان کشورها کشته شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کووید-۱۹ در حال حاضر سومین علت مرگ‌ومیر در سطح جهان پس از بیماری‌های قلبی و سکته است. در عین حال، پیش‌بینی می‌شود که آمار مرگ‌ومیر این بیماری حتی بیشتر از میزانی باشد که اعلام شده است، چون در آمارها به افرادی که در خانه و بدون مراقبت پزشکی می‌میرند، به‌ویژه در مناطق فقیر جهان مانند هند، اشاره نشده است.

از زمان آغاز شیوع این بیماری، نقاط متعددی از نقشه جهان قرمز اعلام شده‌اند. اکنون این ویروس بر روسیه، اوکراین، و سایر بخش‌های اروپای شرقی سایه افکنده است. افزایش موارد ابتلا به ویروس و مرگ ناشی از بیماری به‌ویژه در مناطقی رخ داده که بی‌اعتمادی به دولت، واکسیناسیون را با تاخیر مواجه کرده است. در حال حاضر در اوکراین فقط ۱۷درصد از جمعیت بزرگ‌سال به طور کامل واکسینه شده‌اند و این میزان در ارمنستان فقط ۷درصد است.

شکاف عمیق میان ثروت و سلامت

دکتر وفا الصدر، مدیر یک مرکز بهداشت جهانی در دانشگاه کلمبیا، گفت: «طنز تلخ کووید-۱۹ این است که بیشترین ضربه را کشورهایی خورده‌اند که منابع و امکانات زیادی دارند. کشورهای ثروتمند با امید به زندگی طولانی‌تر، تعداد بیشتری از افراد مسن و بهبودیافته از بیماری‌ها دارند، که این مسائل آن‌ها را در برابر کووید-۱۹ آسیب‌پذیر کرده است. در حالی که در کشورهای کمتر برخوردار، درصد کودکان و نوجوانان و جوانان در جمعیت بیشتر است و کمتر در معرض ابتلا به ویروس کرونا هستند.»

با توجه به همین موضوع است که هند، با وجود افزایش وحشتناک سویه دلتا در اوایل ماه مه، اکنون نرخ مرگ‌ومیر روزانه بسیار کمتری نسبت به روسیه، ایالات متحده آمریکا، یا بریتانیا دارد؛ هرچند در مورد ارقام ارائه شده از این کشور، اطمینان کافی وجود ندارد.

آنچه باید مد نظر قرار داد این است که فاصله بین سلامت و ثروت، موضوعی است که متخصصان سال‌ها است در مورد آن بحث می‌کنند. اما حالا با همه‌گیری کووید-۱۹ بیشتر نشان داده شد که حتی در کشورهای ثروتمند، افراد فقیر بیشترین ضربه را می‌بینند. برای مثال، در ایالات متحده آمریکا، کووید-۱۹ تعداد زیادی از سیاه‌پوستان و اسپانیایی‌تبارها را مبتلا کرد چون که در مقایسه با سفیدپوستان، شمار بیشتری از آن‌ها در فقر زندگی می‌کنند و دسترسی کمتری به مراقبت‌های بهداشتی و درمانی دارند.

ثروت در واکسیناسیون جهانی نیز نقش داشته است. کشورهای ثروتمند متهم به در اختیار گرفتن تمام منابع هستند. در حال حاضر، در شرایطی آمریکا و برخی قدرت‌های دیگر واکسن‌های دوز سوم کرونا را به شهروندانشان تزریق می‌کنند که میلیون‌ها نفر در سراسر آفریقا هنوز حتی یک دوز هم دریافت نکرده‌اند. آفریقا ‌کمترین تعداد افراد واکسینه شده را در جهان دارد و فقط ۵ درصد از جمعیت ۱.۳ میلیارد نفری آن تحت پوشش کامل قرار گرفته‌اند.

بیشتر از جهان