بایدن در دیدار با ماکرون: آمریکا متحدی وفادارتر از فرانسه ندارد

بایدن از این دیدار برای ترمیم روابط واشینگتن و پاریس استفاده کرد

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، و امانوئل ماکرون، همتای فرانسوی او، روز جمعه در رم، پایتخت ایتالیا، با یکدیگر دیدار کردند. این نخستین دیدار آن‌ها پس از تنش دیپلماتیک ماه سپتامبر میان این دو کشور متحد است که پس از اعلام قرارداد امنیتی استرالیا با بریتانیا و آمریکا به‌وجود آمد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، بایدن از این دیدار برای ترمیم روابط واشینگتن و پاریس استفاده کرده و گفته است که تصور می‌کرده فرانسه از موضوع باخبر است و می‌دانسته است که توافق با کانبرا برای ساخت زیردریایی‌های متعارف با سوخت دیزل برای استرالیا به جایی نمی‌رسد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او همچنین به ماکرون گفته که ایالات متحده متحدی قدیمی‌تر و وفادارتر از فرانسه ندارد و تاکید کرده است که هیچ جایی در این دنیا وجود ندارد که آمریکا نتواند با فرانسه همکاری داشته باشد.

استرالیا در شهریور گذشته اعلام کرد که با ایالات متحده و بریتانیا برای ایجاد ناوگان زیردریایی‌ با سوخت هسته‌ای به توافق رسیده است و توافق قبلی با فرانسه برای ساخت زیردریایی‌های متعارف را کنار گذاشته است؛ تصمیمی که اعتراض شدید پاریس را به دنبال داشت.

اندکی بعد، دولت امانوئل ماکرون در واکنش به این توافق، سفیران خود را از واشینگتن و کانبرا فرا خواند. چند روز بعد، بایدن و ماکرون تلفنی گفت‌وگو و توافق کردند که فرانسه سفیر خود را به آمریکا بازگرداند و اواخر اکتبر در اروپا با هم دیدار کنند.

رئیس‌جمهوری آمریکا برای شرکت در نشست سران گروه ۲۰ در شهر رم ایتالیا و اجلاس بین‌المللی تغییرات آب‌وهوایی در گلاسکو اسکاتلند به اروپا سفر کرده است. او قرار است در حاشیه نشست رم، با صدراعظم آلمان و نخست‌وزیر بریتانیا نیز دیدار و گفت‌وگو کند.