شوک عرضه، قیمت بیت‌کوین را بالاتر می‌برد

سرمایه‌گذاران بیت‌کوین با ذخیره این رمزارز، در حال ایجاد شوک عرضه‌اند

بیش از یک‌سوم موجودی بیت‌کوین هم‌اکنون تحت کنترل سرمایه‌گذاران بلندمدت است‌ـ OZAN KOSE / AFP

بر اساس گزارشی تازه، سرمایه‌گذاران بیت‌کوین با ذخیره این رمزارز، در حال ایجاد «شوک عرضه‌اند» زیرا پیش‌بینی می‌کنند که افزایش رکوردشکن قیمت هنوز پایان نیافته است.

موسسه تحقیقات رمزارز کراکن اینتلیجنس، رکوردشکنی اخیر بیت‌کوین را به این پدیده مرتبط دانست و هشدار داد سرمایه‌گذاران بلند‌مدت به‌جای سود بردن، همچنان در حال اندوختن بیت‌کوین‌اند و همین باعث می‌شود قیمت بیت‌کوین از این هم بالاتر رود.

مجموعه موجودی بیت‌کوین، از جمله سکه‌های جدید که در فرایندی موسوم به استخراج تولید می‌شوند، به ۲۱ میلیون سکه محدود است.

تقریبا ۱۸.۵ میلیون بیت‌کوین تاکنون استخراج شده است، با این‌ حال داده‌ها حاکی از آن است که بیش از یک‌سوم موجودی در حال گردش هم‌اکنون تحت کنترل سرمایه‌گذاران بلندمدت است، به این معنا که آن‌ها تاثیر بسزایی بر بازار دارند.

گزارش اکتبر ۲۰۲۱ کراکن اینتلیجنس با عنوان «رمز‌ارزهای زنجیره بلوکی» حاکی از آن است که «به‌رغم افزایش اخیر، یافته‌های ما نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران بلندمدت سود کمی داشته‌اند.»

«این بدان معناست که شرکت‌کنندگان در بازارهای بزرگ‌تر اطمینان بیشتری پیدا کرده‌اند و ترجیح می‌دهند بیشتر ذخیره کنند. شوک عرضه‌ای که ماه پیش سرمایه‌گذاران درازمدت ایجاد کردند این ماه قوی‌تر شده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تحلیلگران کراکن ادعا می‌کنند سقوط اخیر قیمت نتیجه «تغییر مسیر بازار است و نه وارونگی تمام‌عیار مسیر» زیرا معیارهای زنجیره بلوکی نشان می‌دهند که روند صعودی هنوز پایان نیافته است و تا پیش از پایان سال ۲۰۲۱، رکورد جدیدی پیش‌بینی می‌شود که تاییدکننده الگوی مشهور پیش‌بینی قیمت است که مدعی است بهای بیت‌کوین تا کریسمس شش رقمی می‌شود.

در این گزارش آمده است: «فعالیت شبکه‌ای سالم همراه با اعتقاد قاطع به نگهداری بلندمدت، تقاضای استخراج، و افزایش قیمت‌ها تایید قاطعی بر این روند و تاکیدی بر تقاضای بالا برای بیت‌کوین است.»

هم‌زمان بااینکه سرمایه‌گذاران درازمدت و استخراج‌کنندگان بیت‌کوین از فروش رمز‌ارزشان سر باز می‌زنند، سرمایه‌گذاران خرد نیز در پی پیشنهاد «نوامبر بدون فروش»، از مردم می‌خواهند که تا ماه بعد «نگه دارند» (HODL) تا قیمت‌ها باز هم بالاتر بروند.

پیت هامیستون، مدیر کراکن اینتلیجنس، در بیانیه‌ای که برای ایندیپندنت نیز فرستاده شد، گفت: «هم نهادهای بزرگ و هم بازیکنان کوچک‌تر، هر دو در حال ذخیره بیت‌کوین‌اند.»

او افزود که مهاجرت جمعی استخراج‌کنندگان از چین به آمریکا باعث شده است که در این زمینه سرمایه‌گذاری‌های تازه صورت بگیرد.

او افزود: «ما نه تنها می‌توانیم خیزش اخیر در سرمایه‌گذاری استخراج بیت‌کوین را نشانه دیگری از بازگشت اطمینان به فضای دارایی‌های رمزارزی بدانیم، بلکه این بحث را مطرح کنیم که انعطاف‌پذیری بخش استخراج باعث تقویت برگشت‌پذیری همه‌جانبه شبکه در مقابل با ارزش اصلی خود بیت‌کوین می‌شود.»

© The Independent

بیشتر از اقتصاد