پیش‌بینی رکوردشکنی بهای بیت‌کوین در آستانه تحقق

طبق «بدترین وضعیتی» که پلن‌بی پیش‌بینی کرده است، بیت‌کوین تا اکتبر به قله قیمتی ۶۴ هزار دلارش باز خواهد گشت

در ۳۱ اوت (۹ شهریور)، بهای بیت‌کوین با ۴۷ هزار و ۱۵۶ دلار بسته شد‌ - Pixabay

در ۲۰ ژوئن (۳۰ خرداد)، در حالی که بهای بیت‌کوین زیر ۳۴ هزار دلار بود، یک تحلیلگر پیش‌بینی کرد که این رمزارز تا پایان اوت، ۱۳ هزار دلار افزایش قیمت خواهد داشت.

در ۳۱ اوت (۹ شهریور)، بهای بیت‌کوین با ۴۷ هزار و ۱۵۶ دلار بسته شد‌ــ کمتر از یک‌سوم درصد پایین‌تر از پیش‌بینی.

کسی که این پیش‌بینی را کرده بود، تحلیلگری هلندی با نام مستعار پلن‌بی (PlanB)، به‌دلیل صحت و دقت «حیرت‌آور» مدل انباشت به جریان (S2F) پیشنهادی‌اش که بر مبنای کمیابی بیت‌کوین است، مشهور است.

مدل انباشت به جریان با تقسیم موجودی فعلی یک سرمایه (انباشت) به تولید سالانه‌اش (جریان) به دست می‌آید، که برای بیت‌کوین هر چهار سال نصف می‌شود. این چرخه‌های چهارساله با افزایش و ریزش قیمت و اصلاح همراه است، که حدود ۱۲ تا ۱۸ ماه پس از هر بار نصف شدن عدد انباشت به جریان، به قله قیمتی جدیدی می‌رسد. آخرین دفعه‌ای که این رقم نصف شد در مه ۲۰۲۰ بود، و بهای بیت‌کوین درست ۱۱ ماه بعد به رکورد جدیدی زد‌ــ اما بر اساس مدل انباشت به جریان، این افزایش فقط مرحله اول این اوج‌گیری قیمت است.

طبق «بدترین وضعیتی» که پلن‌بی پیش‌بینی کرده است، بیت‌کوین تا اکتبر به قله قیمتی ۶۴ هزار دلارش باز خواهد گشت، پیش از آنکه در نوامبر به ۹۸ هزار و در دسامبر به ۱۳۵ هزار دلار برسد.

بیت‌کوین زیر ۳۴ هزار دلار است، که به‌علت ترس، شبهه و تردید ایلان ماسک در مورد انرژی و سخت‌گیری چین در مورد استخراج [بیت‌کوین] است.

دلیل اساسی‌تری نیز وجود دارد که این ضعف را در ژوئن، و احتمالا در ژوییه، شاهدیم. در بدترین وضعیتی که برای سال ۲۰۲۱ پیش‌بینی می‌کنم (براساس قیمت/ درون‌زنجیره‌ [معاملاتی که در بلاکچین یا زنجیره بلوکی انجام می‌شود]): اوت>۴۷ هزار، سپتامبر>۴۳هزار، اکتبر>۶۳ هزار، نوامبر>۹۸ هزار، دسامبر>۱۳۵ هزار ــ پلن‌بی (100trillionUSD@) ۲۰ ژوئن ۲۰۲۱ 

 

سادگی مدل به این معناست که [بیت‌کوین] مستعد است عوامل خارجی بسیاری آن را از مسیر خارج کنند، همان‌طور که وقتی بیت‌کوین در فاصله آوریل تا ژوئن از ۶۴ هزار دلار به زیر ۳۰ دلار سقوط کرد، ثابت شد. این اصلاح قیمت در میانه سخت‌گیری خردکننده استخراج [بیت‌کوین] در چین و اعلام خبر تسلا مبنی بر انصراف از پذیرش بیت‌کوین رخ داد.

اما محرک جهش چشمگیری که اتفاق افتاد خبرهای مثبتی مانند قانون بیت‌کوین السالوادور بود که به‌موجب آن بیت‌کوین به‌عنوان پول رایج قانونی پذیرفته می‌شود، و این رمزارز به بالای ۵۰ هزار دلار بازگشت و دوباره در همان مسیر مدل انباشت به جریان افتاد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 پلن‌بی به ایندیپندنت گفت: «تمام این پیش‌بینی‌ها ممکن است با اتفاقی پیش‌بینی‌نشده نقش بر آب شود به‌عنوان مثال ممنوعیت بیت‌کوین، تشدید [شیوع] کرونا، جنگ با چین و مانند این‌ها.»

«تایید از صندوق قابل‌معامله در بورس یا گسترش موفقیت در السالوادور به سایر کشورها یا [تصویب] قوانین مطلوب می‌تواند محرک مرحله بعدی افزایش باشد. و البته، کمبود شدید فروشنده در برهه‌ای‌ــ که به عقیده من تا چند ماه دیگر به آن نقطه می‌رسیم.»

مدل انباشت به جریان بیش از یک نسخه دارد، اولین نسخه در مارس ۲۰۱۹ منتشر شد‌ــ وقتی ارزش بیت‌کوین کمتر از ۴۰۰۰ دلار بود‌ــ و قله قیمتی ۵۵ هزار دلاری را پیش‌بینی می‌کرد.

نسخه‌ای اصلاح‌شده، که در آوریل ۲۰۲۰ منتشر شد، بیت‌کوین را در مسیر ۲۸۸ هزار دلاری در این چرخه قرار داد. تا وقتی چرخه بعدی در حدود سال ۲۰۲۴ از راه برسد، بیت‌کوین در مسیر به سوی ۱.۱ میلیون دلار خواهد بود.

پیش‌بینی‌های پلن‌بی همچنان «مثل ساعت» دقیق است و تحقق پیدا می‌کند، و برایش بیش از ۷۰۰ هزار دنبال‌کننده در توییتر آورده است. اما مدل انباشت به جریان مخالف هم کم ندارد.

ویتالیک بوترین، سازنده نزدیک‌ترین رقیب بیت‌کوین از لحاظ ارزش بازار، مدل انباشت به جریان را فرضیه‌ای «ابطال‌ناپذیر» توصیف کرده، و نیکو کوردیرو، مدیر سرمایه‌گذاری سرشناش، آن را «فقط بازاریابی مبتنی بر ریاضیات» خوانده و رد کرده است.

هر دو این نظرها ژوئن گذشته عنوان شد، وقتی بیت‌کوین در تقلا بود مرز ۱۰ هزار دلار را بشکند.

تغییرپذیری معروف بیت‌کوین به این معناست که یک خبر بد بیشتر با سقوط ناگهانی فاصله ندارد، اما پلن‌بی همچنان به ترقی بازار خوش‌بین است و از مردم می‌خواهد به سیر بازار رمزارز نگاهی بلندمدت داشته باشند.

او گفت: «هیچ‌یک از کسانی که بیت‌کوین خریدند و بیش از چهار سال نگه داشتند، ضرر نکردند، هیچ‌وقت.»  

© The Independent

بیشتر از اقتصاد