اسرائیل خواستار تلاش سوئیس در آژانس علیه پیشرفت هسته‌ای ایران شد

مقام‌های اسرائیل گفته‌اند که برای دفاع از خود ممکن است به اقدام یک‌جانبه دست بزنند

عکس از دفتر نخست‌وزیری اسرائیل در توییتر- @IsraeliPM

نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل، روز پنجشنبه در دیدار با گای پرملین، رئیس‌جمهوری سوئیس، در اورشلیم، اقدام‌های بیشتر سوئیس علیه پیشرفت مداوم برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران را خواستار شد.

دفتر نخست‌وزیری اسرائیل در توییتر اعلام کرده است که بنت در این دیدار، دیدگاه کشورش درباره تهدید جمهوری اسلامی ایران را مطرح کرده و از سوییس به عنوان عضو شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، خواسته است برای مقابله با پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران گام‌های قاطعی بردارد.

اسرائیل از ابتدا با این استدلال که جمهوری اسلامی ایران قابل اعتماد نیست، با گفت‌وگوهای شش قدرت جهانی و تهران در وین برای رسیدن به توافق، سرسختانه مخالف بود و توافق برجام، نتیجه آن را که در تیر ۱۳۹۴ اعلام شد، ناکافی و معیوب می‌دانست.

با اعلام تمایل دولت جدید آمریکا به بازگشت به برجام و تلاش‌های جهانی به منظور به توافق رسیدن آمریکا و جمهوری اسلامی ایران برای بازگشت دوجانبه به پیروی کامل از آن، اسرائیل بار دیگر رسیدگی به فعالیت‌های موشکی و منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران، علاوه بر تهدید اتمی آن را خواستار شده است.

مقام‌های اسرائیل همچنین گفته‌اند که برای دفاع از خود ممکن است به اقدام یک‌جانبه دست بزنند و اخیرا بودجه دفاعی خود را افزایش داده‌اند. رسانه‌های اسرائیلی هم از آغاز دوباره تمرین‌های ویژه نیروهای ارتش برای حمله احتمالی به تاسیسات هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران خبر داده‌اند.