اسرائیلی‌ها از گرفتن ویزای آمریکا بی‌نیاز می‌شوند

وزیر امنیت داخلی آمریکا گفت این کشور در حال بررسی لغو روادید برای اسرائیل، قبرس، بلغارستان و رومانی است

آلخاندرو مایورکاس، وزیر امنیت داخلی آمریکا- Getty Images via AFP

آلخاندرو مایورکاس، وزیر امنیت داخلی آمریکا گفت این کشور در حال بررسی معافیت شهروندان اسرائیلی از اخذ ویزا برای سفر به آمریکاست.

او روز سه‌شنبه، ۲۶ اکتبر، گفت در حال حاضر آمریکا بر روی برنامه معافیت روادید چهار کشور اسرائیل، قبرس، بلغارستان و رومانی بسیار متمرکز است.

به گزارش تایمز آو اسرائیل، اورشلیم مد‌ت‌هاست که تلاش می‌کند اسرائیل به فهرست کشورهایی که شهروندانشان برای سفر به آمریکا نیاز به ویزا ندارند، اضافه شود.

این برنامه به شهروندان اسرائیلی اجازه خواهد داد که برای گردشگری یا تجارت تا حداکثر ۹۰ روز، بدون نیاز به گرفتن ویزا به آمریکا سفر کنند.

در حال حاضر، شهروندان اسرائیلی حتی برای سفری کوتاه، باید تمامی مراحل درخواست ویزا را طی کنند.

نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل، در جریان دیدار ماه اوت خود با جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا در واشنگتن این موضوع را مطرح کرد.

در آن زمان، رئیس‌جمهوری آمریکا گفت که او و نخست‌وزیر اسرائیل برنامه لغو روادید برای شهروندان اسرائیلی را پیش خواهند برد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته وزارت امنیت داخلی ایالات متحده، این برنامه از رویکردی چندلایه برای شناسایی و جلوگیری از سفر تروریست‌ها، جنایتکاران و دیگر بازیگران بدنیت به ایالات متحده بهره می‌برد.

گیلاد اردان، سفیر اسرائیل در ایالات متحده، که خود برای عملی شدن این برنامه تلاش کرده است، از اظهارات مایورکاس استقبال کرد.

اردان روز چهارشنبه، ۲۷ اکتبر، گفت: «ما با تمام توان به کار خود ادامه می‌دهیم تا شهروندان اسرائیلی بتوانند آزادانه و بدون نیاز به ویزا وارد ایالات متحده شوند، همان‌طور که شایسته نزدیک‌ترین متحد ماست. بیانیه روشن وزیر امنیت داخلی پیشرفت بسیار مهمی در جهت دستیابی به این هدف محسوب می‌شود.»

اردان و مایورکاس در ماه اوت برای بحث در مورد این موضوع و تصمیم‌گیری در باره اقدامات لازم برای رفع محدودیت‌ها برای گردشگران اسرائیلی با یکدیگر ملاقات کردند.

سفیر اسرائیل در آمریکا، در ماه اوت به تایمز آو اسرائیل گفت که نرخ فعلی رد شدن برای متقاضیان اسرائیلی برای ویزای ایالات متحده ۴ و نیم درصد است و این میزان برای ورود به برنامه لغو روادید باید به زیر سه درصد برسد.

او گفت اما دلیل رد شدن درخواست‌های ویزا عمدتا ناشی از یک سوء تفاهم است، زیرا اکثر کسانی که درخواست ویزای آنها رد می‌شود، جوانان اسرائیلی هستند که به تازگی خدمت اجباری ارتش خود را به پایان رسانده‌اند.

اردان گفت: «کسانی که درخواست‌ها را بررسی می‌کنند، جوان ۲۲ یا ۲۳ ساله‌ای را می‌بینند که هنوز مدرک دانشگاهی یا شغل مناسبی ندارد و تصور می‌کنند که در تلاش برای مهاجرت غیرقانونی است.»

او گفت: «نرخ اضافه اقامت در میان اسرائیلی‌هایی که ویزای ورود دریافت می‌کنند، با تنها نیم درصد، پایین‌ترین میزان در میان کشورهای دیگر است.»

 اردان در ماه اوت ابراز خوش‌بینی کرده بود که این «سوءتفاهم» به‌زودی برطرف خواهد شد.

بیشتر از جهان