حامد اسماعیلیون؛ سیمای یک قهرمان دادخواه

اسماعیلیون به همراه خانواده‌های کشته‌شدگان نزدیک به دو سال در برابر دستگاه تبلیغاتی جمهوری اسلامی ایستاده‌اند

حامد اسماعیلیون سیمای تمام عیار یک قهرمان است. قهرمان دادخواهی علیه حکومتی که تلاش کرده است قتل ۱۷۶ انسان در هجدهم دی‌ماه ۱۳۹۸ با شلیک به هواپیمای مسافربری را کتمان کند. او به هر کجای جهان که بتوان صدای شلیک جنایت به جان عزیزانشان را به گوش مردم رساند، سفرکرده و هر بار به شکلی نزد جان‌های آزاد از نو دادخواهی کرده است. نگاه و کلام او هنگام روایت این جنایت همواره حجمی تکان‌دهنده از رنج و اندوه با خود دارد: «آن هواپیما بارها سقوط کرده در خانه‌های ما. هر شب دارد سقوط می‌کند و ما از این ماجرا رهایی نداریم. تسخیر شدیم توسط جنایتی که کسی را رها نخواهد کرد. من کتاب زیاد خوانده‌ام، فیلم زیاد دیده‌ام ولی به یاد نمی‌آورم هیچ کتابی، هیچ فیلمی، بتواند توصیف کند چه گذشت و چه دارد می‌گذرد.»

اسماعیلیون به همراه تعدادی از خانواده‌های کشته‌شدگان نزدیک به دو سال است که در برابر دستگاه تبلیغاتی جمهوری اسلامی ایران ایستاده‌اند و با اعلام دادخواهی بین‌المللی و تشکیل انجمن خانواده‌های جان‌باختگان پرواز پی‌اس۷۵۲ اجازه نداده‌اند که آمران و عاملان این جنایت بتوانند از زیر مسئولیت خود شانه خالی کنند. هفتادوسومین نمایشگاه کتاب فرانکفورت هم برای انجمن خانواده‌های جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی فرصتی بود تا با در اختیار گرفتن غرفه‌ای در بخش ناشران آلمانی و ارائه کتابی درباره این واقعه و توزیع بروشور تلاش کنند صدای دادخواهی خود را به گوش جهانیان برسانند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حامد اسماعیلیون، نویسنده ایرانی، هم‌زمان با این نمایشگاه، ضمن سفر به اوکراین و مذاکره با مقام‌های آن کشور درباره پیگیری روند این پرونده، در غرفه انجمن حاضر شد و رودررو با بازدیدکنندگان گفت‌وگو کرد. برپاکنندگان غرفه جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی در این نمایشگاه دراین باره اظهار داشتند: «ما بهترین کسانمان را از دست داده‌ایم. ما خانواده جان‌باختگان پرواز پی‌اس۷۵۲ هستیم. با آنکه هنوز بر زانوان لرزان خود ایستاده‌ایم و هنوز اشک‌های نریخته بسیار است، بر آنیم تا با تکیه‌ بر هم، با فراموشی بجنگیم و برای آنان که در جست‌وجوی عدالت‌اند، شمعی روشن کنیم.»

حامد اسماعیلیون در  گفت‌وگو با خبرنگار ایندیپندنت فارسی گفت: «از آنچه در جمهوری اسلامی به اسم دادگاه‌های نظامی برگزار می‌کنند و اساسا معلوم نیست آنجا چه اتفاقی در حال رخ دادن است که بگذریم، سه روند قضایی وجود دارد: یکی پرونده به یک دیوان بین‌المللی دادگستری برود که آن روند در حال طی شدن است. چهار کشور برای بردن پرونده به سازمان جهانی هوانوردی و در نهایت به دیوان بین‌المللی دادگستری هم‌پیمان‌اند. راه‌های دیگری که وجود دارد و ما در تلاش برای پیگیری آن‌هاییم، یکی هم دیوان بین‌المللی کیفری است که باید این موضوع را از نظر جنایی بررسی کند. دادگاه‌های داخلی کانادا و اوکراین هم می‌توانند در این‌ خصوص اقدام کنند. من دیروز و روز قبل (۲۳ و ۲۲ اکتبر) در اوکراین بودم. در کی‌یف با مقام‌‌های اوکراینی صحبت کردم. گفت‌وگوهای خوبی بود. نامه‌های حقوقی وکلای انجمن را تحویل دادم و امیدوارم این رابطه ادامه پیدا کند. ما در حال پیگیری تمام این گزینه‌هاییم و تا زمانی که جنایتکاران جمهوری اسلامی را پای میز محاکمه نبریم، از پا نمی‌نشینیم.»

موسسان انجمن هدف اصلی خود را ایستادن مقابل فراموشی و تلاش برای دادخواهی خانواده‌هایی می‌دانند که با زخم التیام نیافته بر جانشان مجازات عاملان این جنایت را انتظار می‌کشند؛ زخم‌هایی که تنها همدرد آن را می‌بیند و می‌شناسد.

اسماعیلیون در ادامه گفت‌وگو با  ایندیپندنت فارسی تشریح کرد که در حال حاضر دو هزار نفر که لزوما هم از اعضای خانواده‌های داغدار هواپیمای اوکراینی نیستند، به عضویت این انجمن درآمده‌اند و مسئولان انجمن در پی آنند تا برای پیگیری برنامه‌ها و آگاهی‌رسانی در این‌ خصوص، بر اساس علاقه و تخصص، افراد بیشتری را به عضویت در انجمن جلب کنند.

در حال حاضر انجمن خانواده‌های جان‌باختگان پرواز پی‌اس۷۵۲ با ایجاد حساب‌هایی در رسانه‌های اجتماعی و راه‌اندازی سایت PS752Justice.com برنامه جمع‌آوری امضا برای دادخواست و اطلاع‌رسانی در خصوص برنامه‌های خود را پیگیری می‌کند.