بازگشت «جغد عقاب» به جنگل‌های ‌بارانی آفریقا

در ۱۵۰ سال گذشته این جغد به «جام مقدس گمشده» برای پرنده شناسان در آفریقا تبدیل شده بود

در جنگل‌های بارانی آفریقا جغد دیگری به این بزرگی وجود ندارد-Rob Williams/John Gerrard Keulemans

جغد غول‌پیکر که در ۱۵۰ سال گذشته در طبیعت دیده نشده بود، سرانجام در جنگل بارانی در غنا مشاهده شد. دیداری که امید را برای زنده ماندن گونه‌های آسیب‌پذیر افزایش می‌دهد.

آخرین باری که «جغد عقاب شلی» مشاهده شد در دهه ۱۸۷۰ بود.

از این پرنده مرموز، با چشمان مشکی، منقارزرد و نقش و نگار خاص فقط یک عکس دیگر وجود دارد که در سال ۱۹۷۵ از یک جغد اسیر در باغ‌وحش آنتورپ بلژیک گرفته شده است.

زیست شناسان در توصیف شگفتی بی‌اندازه‌شان در زمان مشاهده جغد نادر گفتند این مشاهده باعث شد «فک آن‌ها بیفتد.»

جغد عقاب شلی توسط جوزف توبیاس، زیست‌شناس امپریال کالج لندن و روبرت ویلیامز، بوم‌شناس آزاد، در ۱۶ اکتبر در جنگل آتوا مشاهده شد.

در ۱۵۰ سال گذشته این جغد به «جام مقدس گمشده» برای پرنده شناسان در آفریقا تبدیل شده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در چند دهه گذشته موارد تایید نشده‌ای از مشاهده این جغد در مرکز و غرب آفریقا و تا آنگولا و لیبریا گزارش‌شده بود. اکنون می‌توان امیدوار بود با این مشاهده دقیق، امکان داد آن گزارش‌ها نیز درست بوده باشند.

عکسی هم در سال ۲۰۰۵ در کنگو گرفته‌شده کیفیت پایینی دارد که هویت پرنده در آن قابل تایید نیست.

محققانی که پرنده را دیدند، در غنا در حال مطالعه تأثیرات بیولوژیکی توسعه کشاورزی در آفریقا به‌عنوان بخشی از یک پروژه با بودجه دولت انگلستان هستند. آن‌ها تصادفاً مزاحم پرنده که در حال نغمه‌خوانی روزانه‌اش بود شدند.

دکتر توبیاس گفت: «پرنده بسیار بزرگ بود، در ابتدا ما فکر می‌کردیم عقاب است. خوشبختانه روی شاخه پایینی نشست و وقتی دوربین دوچشمی را بلند کردیم فک‌هایمان پایین آمد. در جنگل‌های بارانی آفریقا جغد دیگری به این بزرگی وجود ندارد.»

درحالی‌که جغد قبل از پرواز تنها ۱۰ تا ۱۵ ثانیه در حالت نشسته بود، این دو پرنده‌شناس موفق به گرفتن عکس‌هایی شدند که به اندازه کافی برای شناسایی این‌گونه واضح است.

آن‌ها می‌توانند مطمئن باشند که این پرنده به دلیل چشم‌های مشکی متمایز، منقار زرد، اندازه بزرگ و الگوی خاص، به‌طورقطع «جغد عقاب شلی» بوده است.

با توجه به کمیابی آن - با تخمین جمعیت تنها چند هزار نفر - جغد عقاب شلی در فهرست گونه‌های در معرض انقراض قرار دارد.

بیشتر از زندگی