بازگشت بزرگترین پرنده شکارچی بریتانیا پس از ۲۴۰ سال

عقاب دم‌سفید که پهنای بالش به دو و نیم متر می‌رسد، روزگاری در جنوب انگلیس زیاد دیده می‌شد

 تابستان گذشته، شش عقاب دم‌سفید جوان در جزیره وایت آزاد شدند-PIXABAY

بزرگترین پرنده شکارچی بریتانیا برای اولین بار پس از ۲۴۰ سال به آسمان‌ انگلیس بازگشت. 

عقاب دم‌سفید که پهنای بالش به دو و نیم متر می‌رسد، روزگاری در جنوب انگلیس زیاد دیده می‌شد، اما در قرن هجدهم بر اثر شکار غیرقانونی، محو شد. 

این پرنده آخرین بار در سال ۱۷۸۰ و در کالورکلیف واقع در جزیره وایت، دیده و ثبت شد و سپس در ۱۹۱۸ وقتی که آخرین پرنده در جزایر شلتلند اسکاتلند هدف شلیک قرار گرفت، به طور کلی در بریتانیا منقرض شد.  

جمعیت عقاب دریایی در اروپا نیز بر اثر شکار بی‌رویه در خطر قرار گرفت و به گفته جامعه سلطنتی حفاظت از پرندگان، در چندین کشور تا مرز انقراض رفت. 

اما در نتیجه فعالیت‌ سازمان مراقبت از جنگلهای انگلیس و بنیاد مراقبت از حیات وحش «روی دنیس»، این گونه‌های گمشده در حال بازگشت هستند. 

تابستان گذشته، شش عقاب دم‌سفید جوان در جزیره وایت آزاد شدند. این بخشی از یک برنامه پنج ساله برای احیای این گونه جانوری در جنوب انگلیس است. 

این پرندگان از حیات وحش اسکاتلند جمع‌آوری شدند که در دهه ۱۹۷۰ تحت یک برنامه مشابه احیای جانوران، و قبل از آوردن به جزیره، مورد محافظت قرار گرفتند. 

به این پرندگان ابزار رهیاب متصل شد و تیم مراقبت چهار تا از پرندگان جوان را در اولین سفرهایشان شناسایی کرد. 

 داده‌های ماهواره‌ای، اطلاعات فوق‌العاده‌ای را در اختیار تیم رفتارشناسی این پرندگان قرار داده‌اند که در زمستان‌ها حرکت چندانی نداشتند اما اکنون و با شروع بهار شروع کردهاند به کشف جاهای بیشتر، از جمله: نورفولک، کنت و سامرست.

دو تا از عقاب‌ها، عقاب نر جی۳۹۳۹ و عقاب ماده جی۳۱۸ تا نورت یورک مورز، پرواز کردند. 

این پرندگان چند روز در پارک ملی ماندند و بعد به سوی سواحل پرواز کردند و به مدت چهار ساعت در فاصله ۱۲ مایلی میان ویتبی و سالتبرن-بای-سی پرواز کردند. 

دیگر پرنده نر موسوم به جی۲۷۴، برای سه روز جنوب شرق انگلیس را پرواز کرد و به نظر می‌رسد که در ماه‌های زمستان با عقاب ماده جی۳۲۴ در جزیره وایت بوده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جی۳۲۴ کم‌تحرک‌ترین پرنده از این گروه چهار تایی است اما افرادی که سوار پاراگلایدر در غرب جزیره وایت بودند، او را همراه با جی۲۷۴ مشاهده کرده‌اند. 

عقاب‌های دم‌سفید تا قبل از چهار تا پنج سالگی جفت‌گیری نمی‌کنند، اما دانشمندان امیدوارند که جی۲۷۴ و جی۳۲۴ در صورتی که تا آن زمان زنده بمانند، جفت‌گیری کنند. 

 داده‌های ماهواره‌ای اطلاعات جالبی را درباره رفتار پرندگان ارائه داده و نشان دادند که این پرندگان روزهایی که بهترین شرایط را دارند برای پروازهای طولانی انتخاب می‌کنند، و روزهای توفانی و آسمان صاف را ترجیح می‌دهند. 

این پرندگان که به «بنشین و منتظر بمان» معروفند، ترجیح می‌دهند یک جا بنشینند و در انتظار شکار خود بمانند تا این که فاصله دوری را پرواز کرده و انرژی زیادی را صرف کنند. 

روی دنیس، موسس بنیاد حیات وحش روی دنیس، گفت:‌ «من بیشتر زندگی‌ام را صرف کار برای معرفی این پرندگان فوق‌العاده کرده‌ام و تماشای آنان در حال پرواز در آسمان جزیره وایت برایم لحظه خاصی است.» 

او گفت:‌ «تثبیت جمعیتی از عقاب‌های دم‌سفید در جنوب انگلیس، جمعیت نوظهور این پرندگان در هلند، فرانسه، و ایرلند را با هدف احیای این گونه در نیمکره جنوبی قاره اروپا، به هم پیوند می‌دهد.»

بروس روتنی، از جنگلداری انگلیس گفت:‌ «از این که جنگلهای تحت مدیریت ما در جزیره وایت و حوالی ساوت کوست، اکنون خانه این پرندگان نادر و موجب بازگشت آنان به انگلیس هستند، بینهایت خوشحالیم.»

بیشتر از جهان