از جهش جدید سویه دلتا چه می‌دانیم؟

نام رسمی این سویه جدید AY.4.2 است که برخی آن را «دلتا پلاس» می‌خوانند

این جهش جدید عامل ۶ درصد موارد جدید ابتلا به کرونا در بریتانیا است‌ـ Niklas HALLE'N/AFP

بریتانیا مشغول بررسی جهش جدیدی در سویه دلتا است که می‌تواند ویروس کرونا را مسری‌تر و واکسن‌های کووید‌ـ‌۱۹ را کم‌اثرتر کند.

اما در مورد این زیرمجموعه سویه دلتا اطلاعات زیادی در دست نیست. نام رسمی این سویه جدید AY.4.2 است که برخی آن را «دلتا پلاس» می‌خوانند.

مقام‌های بهداشت و درمان بریتانیا می‌گویند هرچند این جهش عامل ۶ درصد موارد جدید ابتلا در این کشور است و آن را دقیق زیر نظر دارند، هنوز نمی‌شود گفت که این جهش در مقایسه با سویه دلتا، سلامت عمومی را در معرض خطر جدی‌تر قرار می‌دهد یا خیر. سویه دلتا خود نیز گونه جهش‌یافته و مسری‌تر ویروس اصلی عامل کووید‌ـ۱۹ است.

سخنگوی نخست‌وزیر بریتانیا در گفت‌و‌گو با اسکای نیوز، ضمن دعوت مردم به آرامش، گفت این جهش جدید را «از نزدیک رصد می‌کنیم» اما تاکید کرد که در حال حاضر هیچ مدرکی نیست که ثابت کند این سویه سرایت‌پذیرتر است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بریتانیا در حال حاضر شاهد افزایش نگران‌کننده موارد ابتلا به کووید است و در هفته اخیر، روزانه بین ۴۰ تا ۵۰ هزار مورد جدید ابتلا ثبت شده است. بر اساس گزارش‌ها، این سویه فرعی بین ۱۰ تا ۱۵ درصد مسری‌تر از سویه دلتا است.

روشل والنسکی، رئیس مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا، هفته گذشته گفت مواردی از ابتلا به سویه دلتا پلاس در آمریکا شناسایی شده است اما به افزایش اخیر موارد ابتلا مرتبط نبوده است.

اسرائیل نیز از ابتلای یک پسر ۱۱ ساله به سویه دلتا پلاس خبر داد که هنگام ورود به کشور، در فرودگاه بن‌ گوریون شناسایی شد. موارد پراکنده‌ای از ابتلا به سویه دلتا پلاس در روسیه و اروپا هم مشاهده شده است.

دنی آلتمن، استاد ایمنی‌شناسی در امپریال کالج لندن، در این مورد گفت: «از آن‌جا که دلتا در شش ماه گذشته، سویه غالب در مناطق گوناگون بوده است و سویه‌های دیگر جای آن را نگرفته‌اند، این امید وجود داشت که شاید دلتا جهش نهایی است که این ویروس می‌تواند داشته باشد. اما AY.4 می‌تواند این ادعا را با تردید مواجه کند.»

سازمان بهداشت جهانی هنوز این سویه را در گروه سویه‌های «تحت بررسی» یا «نگران‌کننده» طبقه‌بندی نکرده است؛ این یعنی تغییرهای ژنتیکی که بر ویژگی‌های ویروس مانند سرایت‌پذیری، شدت بیماری، گریز از دستگاه ایمنی بدن، گریز از تشخیص یا درمان اثر می‌گذارد، مشاهده نشده است. البته با رصد بیشتر و افزایش موارد ابتلا، این طبقه‌بندی ممکن است تغییر کند.