ملکه بریتانیا چند سال بر تخت سلطنت بوده است؟

ملکه الیزابت دوم رکورد طولانی‌ترین مدت سلطنت در جهان را داراست

ملکه پس از درگذشت پدرش، جورج ششم، در ۶  فوریه سال ۱۹۵۲، بر تخت نشست‌ـ Tolga Akmen/AFP

در پی لغو برنامه سفر ملکه الیزابت دوم به ایرلند شمالی به توصیه پزشکی،  او روز پنجشنبه پس از یک شب بستری در بیمارستان، به محل اقامتش در کاخ وینزور بازگشت.

ملکه الیزابت دوم، که اکنون ۹۵ ساله است، به مدت ۶۹ سال بر تخت سلطنت بوده و دارای طولانی‌ترین مدت سلطنت در جهان است. 

ملکه پس از درگذشت پدرش، جورج ششم، در ۶  فوریه سال ۱۹۵۲، بر تخت نشست. او هنگام درگذشت جورج ششم همراه شاهزاده فیلیپ، همسرش، در سفر دیدار رسمی از کنیا بود.

ملکه الیزابت تا ۲ ژوئن ۱۹۵۳ تاجگذاری نکرد. روز تاجگذاری او در کلیسای «وِست مینستِر» در سراسر کشور جشن گرفته شد و پخش زنده مراسم از تلویزیون که آن زمان تازگی داشت سبب شد مردم همراه دوستان و همسایگان‌ در اتاق‌های نشیمن دور تلویزیون جمع شوند تا شاهد این رویداد هیجان‌انگیز باشند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

الیزابت الکساندرا مری در ۲۱ آوریل ۱۹۲۶ در خانه شماره ۱۷ خیابان «بروتُن» در مرکز لندن متولد شد، و در ۲۹ مه در نمازخانه خصوصی کاخ باکینگهام غسل تعمید شد.

کناره‌گیری عمویش، ادوارد هشتم، از سلطنت که به او امکان ازدواج با والیس سیمسون مطلقه را می‌داد، پدرش را در سال ۱۹۳۶ به‌ تخت رساند و جورج ششم بود که در سال‌های جنگ جهانی دوم به مردم بریتانیا دلگرمی می‌داد.

دختر پادشاه در ۲۰ نوامبر ۱۹۴۷ با فیلیپ ماونت بَتِن، شاهزاده یونانی و افسر نیروی دریایی بریتانیا، که الیزابت در سن سیزده سالگی و درجریان دیدار از یک کالج نیروی دریایی عاشقش شده بود، ازدواج کرد.

ازدواج الیزابت با فیلیپ به‌گونه‌ای شگفت‌انگیز ۷۴ سال دوام آورد. فیلیپ که اغلب شخصیتی ترسیم شده است که مثل کوه پشت ملکه بود، تا هنگام مرگ در ۹ آوریل سال جاری، شوخ‌طبعی و شیطنتی که سخت به آن نیاز بود، به زندگی خشک توام با خدمات اجتماعی ملکه به ارمغان آورد.   

فرزندان آن‌ها چارلز در سال ۱۹۴۸، آن در سال ۱۹۵۰، اندرو در سال ۱۹۶۰، و ادوارد در سال ۱۹۶۴ متولد شدند.

ملکه در سال‌های سلطنت طولانی‌اش‌، در دهه‌های تحولات اجتماعی عظیم عامل ایجاد ثبات بوده است و در عصر طلوع رسانه‌های اجتماعی، بر گسسته شدن آخرین رشته‌های بریتانیا با بقایای امپراتوری نظارت داشت.

در این دوران، ملکه الیزابت وقایع متعددی را شاهد بوده است، از بحران کانال سوئز و انقلاب‌های فرهنگی دهه ۱۹۶۰، ناآرامی‌های صنعتی سال‌های ۱۹۸۰ تحت نخست‌وزیری مارگرت تاچر (یکی از چهارده نخست‌وزیر او از وینستون چرچیل تا بوریس جانسون) و درگذشت شاهدخت دایانا گرفته تا بروز همه‌گیری کرونا.

© The Independent

بیشتر از جهان